اگر با صبحانه قهرید بخوانید/ دوپینگ فکری فوق موثر برای دانش آموزان

اگر با صبحانه قهرید بخوانید/ دوپینگ فکری فوق موثر برای دانش آموزان

شاید برای به تعویق انداختن صرف صبحانه بهانه هایی مثل کمبود وقت داشته باشیم، اما باید بدانیم که صرف این وعده‌ی غذایی طی یک ساعت بعد از بیداری مزایای بسیار زیادی دارد.

بسیاری از تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که که خوردن صبحانه می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند و احتمال بروز بیماری‌های قلب و عروق را کاهش دهد.

در حال حاضر بیماری‌های قلبی مهم‌ترین علت مرگ در جوامع پیشرفته و جوامع در حال توسعه به شمار می‌رود و بهترین راه برای کاهش ابتلا به این بیماری‌ها آن است که سبک زندگی و به ویژه رژیم غذایی تغییر کند.

با آغاز صبح، بدن از حالت استراحت بیرون می‌آید و به انرژی و غذا احتیاج دارد و این سوخت را باید از خوردن وعده‌های غذایی تأمین کند. به همین علت خوردن صبحانه، مخصوصاً برای کودکان بسیار اهمیت دارد.پس از پایان خوابیدن و چندین ساعت وقفه در سوخت رسانی بدن، صبحانه خوردن به عنوان عاملی برای تجدید قوا از اهمیت بالایی برخوردار است.این زمان بیشترین وقفه میان وعده‌های سه گانه غذایی است.

وقتی خواب هستید، بدن به غذا، سوخت و انرژی برای تپش منظم قلب و تنظیم اعصاب و سلول‌های عصبی و همچنین غذارسانی به مغز احتیاج دارد که بیشتر این سوخت از گلوکزهای خون، ماهیچه‌ها و شش‌ها که اکسیژن را به خون می‌رسانند، تأمین می‌شود.

صبحانه بخورید تا شاداب و سرحال باشید

وقتی فرد صبحانه نمی‌خورد، بدن او به علت نرسیدن غذا به مغز، خسته‌تر است و در بین روز بیشتر با خوردن چای یا قهوه و یا بعضاً خوردن شکلات‌ها و شیرینی که حاوی مقدار بسیاری قند زائد است، به ظاهر نیاز بدن را برطرف می‌کند اما این نیاز برای مدت زمان کمی رفع نمی‌شود و در نتیجه فرد با خوردن غذا هنگام ظهر این کمبود و گرسنگی خود را جبران می‌کند.

کج خلقی و بی‌حوصلگی در صبح از نتایج نخوردن صبحانه است و این گونه افراد تمایل بیشتری برای خوردن غذا در ظهر دارند.اگر صبحانه‌ای کامل که مورد احتیاج بدن است، فراهم کنیم، عادت غذایی به صورت متعادل در می‌آید و در نتیجه در وعده‌های دیگر غذایی فرد تمایلی به غذای بیش از احتیاج بدن که موجب اضافه وزن او می‌شود، ندارد.

اهمیت مصرف صبحانه در کودکان

کودکان با خوردن صبحانه، گیرایی بیشتری برای درست خواندن و فهمیدن مطالب جدید دارند و به جای این که به فکر رفع گرسنگی باشند، به فکر درس خواندن و فهمیدن مطالب هستند. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در تمام روز احساس خستگی خواهند داشت و همچنین خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن در این گروه از کودکان بیشتر خواهد بود.

صبحانه بخورید تا لاغر بمانید

صبحانه خوردن موجب تعادل وزن در افراد و بخصوص در کودکان می‌شود.افرادی که صبحانه نمی‌خورند سعی می‌کنند افت قندخون خود را در طی روز با انواع شیرینی‌ها جبران کنند و این گروه با توجه به اینکه مدت طولانی گرسنه می‌مانند در وعده بعدی یعنی ناهار نیز حجم بیشتری از مواد غذایی را دریافت خواهند می‌کنند که به مرور باعث ایجاد چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

صرف وعده صبحانه در بیماران مبتلا به دیابت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.این بیماران باید بر اساس نوع داروی مصرفی هر روز در زمان معینی صبحانه میل کنند تا در طی روز افت قندخون نداشته باشند. توصیه می‌شود افراد دیابتی در نخستین ساعات روز و به طور منظم صبحانه میل کنند.

ایجاد تنوع در نوع صبحانه

یکی از راه‌های تشویق افراد به مصرف صبحانه ایجاد تنوع در نوع صبحانه دریافتی است به خصوص کودکان از خوردن صبحانه‌های تکراری مانند نان و پنیر به صورت دائمی خودداری می‌کنند.سعی کنید در شکل ظاهری صبحانه به ویژه کودکان تغییرات دلپذیری ایجاد کنید تا افراد به صرف صبحانه تشویق شوند.
قرار گرفتن تمامی اعضای خانواده بر سر سفره در هنگام صرف صبحانه باعث افزایش میل غذاخوردن سایرین خواهد شد سعی کنید حداقل در روزهای تعطیل همه با هم بر سر میز صبحانه حاضر شوید.هنگام صرف صبحانه از بحث و مشاجره و حتی ایجاد ترس از دیر رسیدن به محل کار یا مدرسه در اعضای خانواده خودداری کنید زیرا آرامش می‌تواند کمک موثری به افزایش اشتها کند.

بهترین مواد غذایی در وعده صبحانه

صبحانه مغذی شامل پروتئین‌ها، فیبرها، غذاهای سبوس‌دار، گندم، ویتامین و امثال آنها هستند. منابع پروتئینی را می‌توان در غذاهایی مانند گوشت‌های کم چرب، شیر و تخم‌مرغ یافت.فیبر نیز در میوه‌ها و سبزی‌ها و جو به فراوانی یافت می‌شود. این مواد نه تنها بهترین و سالم‌ترین منابع غذایی به حساب می‌آیند و کمک شایانی به تقویت و رشد حافظه کودکان می‌کنند، بلکه انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌های روزانه به بدن می‌دهند.
می‌توانید در صبحانه از میوه‌ها و سبزی‌ها نیز استفاده کنید. اگر خوردن صبحانه برایتان مشکل است، می‌توانید در 2 یا چند وعده، غذاهای مورد نیاز را به بدن برسانید. به طور مثال خوردن مقداری نان و یا شیر در خانه، و بعد در محل کار خوردن حتی یک سیب می‌تواند انرژی بدن را تا حدودی تأمین کند اما بهتر آن است که با آرامش و بدون عجله، صبحانه‌ای کامل بخوریم.

برخی افراد مصرف مواد غذایی گرم را به انواع پنیر یا شیر ترجیح می‌دهند مصرف غذاهای گرم مانند عدسی، فرنی، حلیم و از این دست نیز می‌تواند علاوه بر تأمین انرژی باعث ایجاد تنوع و در نهایت افزایش اشتها خواهد شد.برای تنوع بخشیدن به غذای کودکان نیز می‌توانید مواد غذایی با اشکال مختلف تهیه کنید تا کودکان به صرف صبحانه ترغیب شوند.

منبع: طبیب من به نقل از symptomfind.com

پزشکی و تغذیه