تحقیقات جدید درباره بیماری پارکینسون چه می‌گویند؟

تحقیقات جدید درباره بیماری پارکینسون چه می‌گویند؟

لرزش پارکینسون بر اثر آسیب به بخشی از مغز بوجود می‌آید. این نوع لرزش می‌تواند علاوه بر پارکینسون، به دلیل اختلالات عصبی دیگر و انواع عفونت یا اعتیاد نیز بوجود آید. معمولا لرزش پارکینسون از یک سمت بدن آغاز شده و به سمت دیگر سرایت می‌کند.

بیماری پارکینسون دستگاه عصبی مرکزی را درگیر کرده و با علائمی مانند لرزش بدن، سفتی عضلانی پیشرونده، از دست رفتن توانمندی‌های حرکتی و غیره خود را نشان می‌دهد. شما می‌توانید با اقداماتی از قبیل نوشیدن قهوه، مصرف ویتامین‌ها، ورزش و غیره از ابتلای به این بیماری پیشگیری کنید.

ارتباط شغل و ابتلا به بیماری پارکینسون

طبق نتایج یک مطالعه جدید، مشاغل نیازمند به تحصیلات بالا‌تر فرد را در معرض ریسک بالای مرگ ناشی از بیماری‌های نوروژنیک قرار می‌دهد.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، افراد ثروتمند‌تر و با تحصیلات بالا‌تر مبتلا به بیماری پارکینسون یا بیماری ALS بیشتر از افراد کمتر تحصیلکرده یا با درآمد کمتر در معرض مرگ ناشی از این بیماری‌ها قرار دارند.

به گفته برد محقق این طرح، «ما به ارتباط بین نرخ بالای مرگ و میر در بین افراد دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالا‌تر پی بردیم اما هنوز دلایل آن برایمان مشخص نیست.»

مصرف برخی دارو‌ها و پارکینسون

نتایج یک پژوهش کانادایی نشان می‌دهد مصرف ایبوبروفن (ادویل) باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون می‌شود. این پژوهش که روی 136474 داوطلب کاملا سالم انجام شده است. محققان بعد از شش سال بررسی مشاهده کردند که از بین این تعداد داوطلب، حدود 293 نفر به پارکینسون مبتلا شده‌اند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که بروفن بیشتری مصرف کرده‌اند کمتر دچار این بیماری شده‌اند.

به همین دلیل محققان بررسی‌های بیشتری روی مولکول‌های موجود در ایبوپروفن انجام دادند، چون یک ترکیب ضدالتهاب محسوب می‌شود.

حتما بخوانید  عیب یابی تشنجات ناشی از تب - پیشگیری و درمان

به عقیده محققان، پارکینسون به دلیل مرگ سلول‌های عصبی در اثر عوامل التهاب زا بروز می‌کند. البته این مورد صرفا جهت اطلاع‌رسانی بوده است و منظورمان این نیست که برای پیشگیری از ابتلا به پارکینسون، شروع به مصرف بروفن کنید، چون هر دارویی عوارض مخصوص به خودش را دارد.

قرص‌های هورمونی و قهوه زیاد

نتایج پژوهشی دیگر نشان می‌دهد که دریافت داروهای هورمونی و در کنار آن مصرف زیاد قهوه در دوره یائسگی، خطر ابتلا به پارکینسون را بالا می‌برد.

به عقیده محققان، خانم‌هایی که قرص‌های هورمونی مصرف می‌کنند و در طول روز شش فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند، چهار برابر بقیه در معرض این بیماری قرار دارند. توجه داشته باشید که هورمون استروژن روی سیستم دوپامینرژیک تاثیر می‌گذارد. اگر تحت درمان با استروژن (هورمون درمانی در یائسگی) هستید، بهتر است مصرف قهوه را کاهش دهید.

آفت کش‌ها احتمال ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهند

اگرچه برای اثبات این نظریه هنوز به بررسی‌های بیشتر نیاز هست، اما بهتر است بدانید که قرار گرفتن در معرض آفت کش‌ها، سموم و آلاینده‌های شیمیایی جزو عوامل احتمالی افزایش‌دهنده خطر ابتلا به پارکینسون است.

محققان فرانسوی بر این عقیده هستند افرادی که سال‌ها در معرض سموم کشاورزی هستنند (مانند کشاورزان و غیره) بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. توصیه می‌کنیم در حین سم پاشی محصولات کشاورزی و غیره حتما از ماسک استفاده کنید. علاوه بر این تا حد امکان از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک استفاده کنید و یا اینکه قبل از خوردن آن‌ها، به دقت آن‌ها را بشویید.

کافئین و تاثیر مثبت آن بر پیشگیری از پارکینسون

قهوه خواص ضد پارکینسونی دارد. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد افرادی که قهوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف می‌کنند، کمتر در معرض پارکینسون قرار می‌گیرند.

حتما بخوانید  راه هایی برای محافظت از کبد - مواد مضر برای کبد

به عقیده این متخصصان افرادی که کافئین مصرف نمی‌کنند در مقایسه با افرادی که روزانه یک تا دو فنجان قهوه می‌نوشند، حدود پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. البته توصیه می‌شود که در نوشیدن قهوه دچار افراط نشوید و روزانه یک تا دو فنجان میل کنید.

بهتر است بدانید چای سبز نیز خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و برای مقابله با بیماری‌های تخریب‌کننده سلول‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون مفید است.

اگر سابقه ابتلا به پارکینسون در خانواده شما وجود دارد…

درست است که نمی‌توان در برابر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی کار زیادی انجام داد، اما در بقیه موارد می‌توان با داشتن سبک زندگی سالم از ابتلا به بسیاری از ناخوشی‌ها پیشگیری کرد. بهترین کار این است که تغذیه متنوع و سرشار از ویتامین داشته باشید، روح و روانتان را از گزند استرس و افسردگی دور نگه دارید، بی‌تحرکی و خدای نکرده تنبلی را کنار بگذارید و با توکل بر خدا، قلب و روحتان را سرشار از آرامش کنید.

معجزه ورزش برای سلامتی

انجام ورزش منظم برای پیشگیری از بروز اختلالات حرکتی مربوط به بیماری پارکینسون مانند لرزش اندام‌های بدن مفید است. توجه داشته باشید که علائم این بیماری دیر‌تر بروز می‌کند و بیماران باید خود را برای مقابله هر چه بهتر با علائم این بیماری و کنترل بدن خود آماده کنند. توجه داشته باشید که ورزش خاصی برای پیشگیری از این مشکل و اختلالات ناشی از آن وجود ندارد.
متخصصان حوزه سلامت توصیه می‌کنند که انجام روزانه 30 دقیقه ورزش‌های سبک مانند پیاده روی بسیار مفید است. البته نباید به این میزان بسنده کرد و بهتر است هر هفته حداقل یک ساعت ورزش‌های دیگر را نیز انجام داد.

حتما بخوانید  دستکاری ژنتیکی جنین پیشگیری از تولد نوزاد معلول

خطر مسمومیت‌های شدید

برخی از مسمومیت‌های شدید مانند مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن یا منگنز می‌تواند باعث بروز علائم ناگهانی بیماری پارکینسون شود. این قبیل مسمومیت‌ها باعث مرگ سلول‌های عصبی دوپامینرژیک می‌شود. این پدیده در مغز بیماران مبتلا به پارکینسون به‌طور واضح دیده می‌شود. با وجود اینکه این قبیل مسمومیت‌های شدید چندان شایع نیست، اما باید حواستان به هر نوع ماده شیمیایی باشد.

افسردگی خطر ابتلا را افزایش می‌دهد

نتایج یک پژوهش هلندی که در سال 2002 انجام شده است نشان می‌دهد که افسردگی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد.

محققان بین سال‌های 1975 تا 1990 روی حدود 1358 نفر که دچار افسردگی بوده‌اند، بررسی‌هایی انجام داده‌اند.

نتایج این بررسی‌ها با وضعیت افراد سالم (غیرافسرده) مقایسه شد. محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که به مدت طولانی از افسردگی رنج برده‌اند، به میزان سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون قرار می‌گیرند. اگر دچار افسردگی هستید، حتما به روان پزشک مراجعه کرده و نسبت به رفع مشکتان اقدام کنید.

سیگاری‌ها ویتامین ب6 بخورند

نتایج یک پژوهش هلندی که در سال 2006 روی بیش از پنج هزار نفر انجام شده است نشان می‌دهد ویتامین ب6 تاثیر مثبتی در محافظت از افراد سیگاری در برابر پارکینسون دارد. در واقع مصرف موادغذایی سرشار از این ویتامین شما را در برابر این بیماری حفاظت می‌کند.

ویتامین ب6 در مواد غذایی مختلفی مانند جگر گاو و گوساله وجود دارد. از دیگر منابع غذایی غنی از این ویتامین می‌شود به برخی از ماهی‌ها مانند ماهی آزاد و ماهی تن اشاره کرد.

منبع: طبیب من

بیماری‌ها