تعریف شات ولو – shuttle valve

این قطعه در مواردی به کار می رود که فشار سیستم اصلی از بین رفته است و فشار اضطراری (emergency) از طریق آن بطور اتوماتیک جایگزین گردیده است و بعضی قطعات حیاتی می توانند بکار ادامه دهند. این قطعه مهم طبق تصویر بطور معمول در LDG Down نصب شده است و در حالت عادی تحت فشار سیستم اصلی در وضعیتی است که راه برای فشار اضطراری (emergency press.) بسته است ولی به محض failure سیستم اصلی فشار اضطراری این ولو (valve) را بر علیه فشار فنر جابجا کرده و خود وارد سیستم گردیده و مثلا چرخ را پایین میاورد. این فشار از hand pump و یا به صورت هوا به گاز ذخیره شده تحت فشار در یک Bottle است و بعد از عملکرد آن و متعاقب فرود هواپیما و تعمیر سیستم باید Air Bleeding صورت پذیرد.

20160331_16505520160331_165051

Firewall shut_off valve

این valve در دیواره پشت موتور نصب گردیده و برای قطع سریع جریان هیدرولیک در صورت وقوع آتش سوزی در موتور منظور گردیده و معمولا الکتریکی عمل می کند.

Snubber valve

این نوع valve در مجاورت نشان دهنده فشار هیدرولیک قرار گرفته و از fluctuate  (نوسان)عقربه حاصل از Surge (موج) پمپ جلوگیری می کند.

Debooster valve = Pressure Reducing valve

در بعضی از زیر سیستم ها (sub-systems) که مانند brake system به فشار کمتری احتیاج داریم از این valve استفاده می کنیم.باید توجه داشت که این واحد(unit) بعد از S.V نصب می شود.

20160331_172010

Flow Equalizer valve

این قطعه ممکن است در unit هایی هم چون flap بکار رود تا با یکسان نمودن دو جریان (flow) یا در واقع با تقسیم جریان (flow) به دو قسمت مساوی باعث حرکت یکنواخت دو flap چپ و راست گردد و به دو نوع gear type  و  piston type یافت می گردد.

حتما بخوانید  F 14 تام‌کت+داستان گربه‌های ایرانی

خوب برای همراهی ما تا این قسمت از آشنایی با سیستم های درون هواپیما از شما متشکرم.

نویسنده : م. جعفری