////خلبانی که جنگنده سری میگ 25 را دزدید – قسمت دوم

خلبانی که جنگنده سری میگ 25 را دزدید – قسمت دوم

اتحاد جماهیر شروز 6 سپتامبر، بلنکو به همراه یک خلبان دیگری برای یک ماموریت آموزشی پرواز کرد. هیچ کدام از میگ ها مسلح نبودند. او نقشه خود را به دقت طرح ریزی کرده بود، باک جت پر بود. بلنکو آرایش جنگی را به هم زد و در عرض چند دقیقه بر فراز امواج دریا به سمت ژاپن در پرواز بود.وروی اخبار هوافضا ایلات متحده آمریکا بمب افکن ایکس‌ بی 70 جنگ سرد جنگنده اف 15 ایگل جنگنده میگ 25 جنگنده های سری میگ 31 لاکهید اس ‌آر-71 بلک ‌برد

کارت شناسایی نظامی بلنکو و یادداشت برداری های او از موقعیت و نقشه پرواز در هنگام پرواز بر فراز دریای ژاپن، اکنون در موزه سیا در واشنگتن دی سی نگهداری می شوند.

برای فرار از رادارهای نظامی شوروی و ژاپن، بلنکو مجبور بود، در اتفاعی کمتر از 100 پا (30 متر) از سطح دریا پرواز کند. وقتی به محدوده حریم هوایی ژاپن رسید، میگ 25 در ارتفاع 20 هزار پایی (6 هزار متری) پرواز کرد تا به وسیله رادار ژاپن شناسایی شود.

ژاپنی ها که شگفت زده شده بودند، سعی کردند، با هواپیمای ناشناس ارتباط برقرار کنند، اما رادیوی بلنکو در فرکانس اشتباهی تنظیم شده بود و کمی بعد بلنکو زیر پوشش ابری ضخیم رفت و از صفحه رادارهای ژاپنی ناپدید شد.

خلبان شوروی در تمام این مدت تنها به حدس می دانست، در حال پرواز در چه موقعیتی است، در واقع بلنکو تنها چیزهایی از نقشه ای که پیش از این دیده بود، در ذهن داشت. او می خواست به پایگاه هوایی چیتوسه برسد، اما سوخت هواپیما برای رسیدن به آنجا کافی نبود. بنابراین تنها راه چاره، فرود در نزدیک ترین فرودگاه بود که مشخص شد، هاکوداته است.

ژاپنی ها تنها وقتی بلینکو با جنگنده وارد باند فرود شد، واقعا فهمیدند با یک جنگنده میگ طرف اند. به این ترتیب، ژاپنی ها با خلبانی پناهنده و جت جنگنده ای مواجه شددند که تاکنون از چنگ سازمان های اطلاعاتی غربی فرار کرده بود. فرودگاه هاکوداته به ناگاه به محلی برای فعالیت های اطلاعاتی تبدیل شد. سیا به سختی می توانست این خوش شانسی را باور کند. میگ پس از بررسی های کامل به پایگاه هوایی در نزدیکی فرودگاه منتقل شد.

تریمبل می گوید: “با جداسازی قطعات جنگنده میگ 25 و بازرسی که چند هفته به طول انجامید، متخصصان قادر به تشخیص درست قابلیت های آن بودند.”

شوروی پس از این جنگنده ای که پنتاگون از آن می ترسید را نساخت. راجر کانر، سرپرست دپارتمان هوانوردی موسسه اسمیتسونیان می گوید، اما آنها یک هواپیمای انعطاف ناپذیر برای انجام کاری خاص ساختند.

کارنر می گوید: “میگ 25 هواپیمای جنگنده خیلی مفیدی نبود. این جنگنده گران و دست و پا گیر بود و به خصوص برای نبرد چندان کارایی نداشت.”

همچنین مشکلات دیگری هم داشت، پرواز با سرعت 3 ماخ فشار زیادی را به موتورها می آورد. طراحان هواپیمای لاکهید اس ‌آر-71 با قرار دادن مخروط هایی در جلوی موتورها که موجب کند شدن جریان هوا می شدند، ترتیبی داده بودند که قطعات موتور آسیب نبینند. همچنین این هوا با خروج از عقب موتور، به تولید نیروی تراست بیشتر کمک می کرد.

جنگنده های سری میگ 31 مدل های ارتقا یافته ای از سری جنگنده های میگ 25 اند که مجهز به سنسورهای پیچیده، رادار قدرتمند و موتورهای بهتری هستند. میگ 31 در اصل همان چیزی است که جنگنده های میگ 25 قرار بود، باشند.جنگنده های میگ 31 چند سال قبل از پایان جنگ سرد، مورد استفاده نیروهای هوایی شوروی قرار گرفتند و هنوز هم به طور گسترده ای مورد استفاده روسیه قرار می گیرند.

توربوجت میگ با مکش هوا که به سوزاندن سوخت کمک می کرد، نیروی تراست تولید می کرد. اما پرواز با سرعتی بیش از 2000 مایل در سرعت (32000 کیلومتر در ساعت) همه چیز را دچار مشکل می کرد. نیروی بسیار زیاد هوا بر پمپ های سوخت غلبه می کرد و سوخت بیشتر و بیشتری به موتورها می ریخت. در همین زمان، فشار کمپرسورها به قدری زیادی می شد که شروع به مکیدن بخش هایی از موتور می کردند. در واقع میگ شروع به خوردن خودش می کرد.

به خلبان های میگ 25 هشدار داده شده بود که با سرعتی بیش از 2.8 ماخ پرواز نکنند، اما میگی که در سال 1971 توسط اسرائیل ردیابی شد، 3.2 ماخ سرعت داشت، سرعتی که اساسا می توانست موتورهایش را نابود کند، این جت خوش شانس بود که به پایگاه بازگشت.

جنگنده میگ 25 به آمریکا کمک کرد تا پروژه جدید هواپیمایی را شروع کند که منجر به ساخت جنگنده اف 15 ایگل شد. اف 15 ایگل جنگنده ای بود که برای پرواز در سرعت های بالا طراحی شده بود.همچون میگ دارای که تصور می شد، قابلیت مانور بالایی دارد. امروز بعد از گذشت چهل سال، اف 15 هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

در حقیقت، میگی که این چنین غرب را نگران کرده بود، ببر کاغذی بیش نبود. رادار عظیم این جنگنده سال ها پشت سر مدل های آمریکایی بود، چرا که به جای ترانزیستور از لوله های خلاء قدیمی بهره می برد. همچنین موتورهای عظیمی که سوخت بسیار زیادی مصرف می کردند، جنگنده های میگ را به جنگنده هایی کوتاه بُرد تبدیل کرده بود. این جنگنده ها می توانستند، به سرعت از زمین بلند شوند و با سرعتی زیاد در یک خط مستقیم پرواز کنند، موشکی پرتاب کنند و یا عکس بگیرند، همین.

میگی که اتحاد جماهیر شوروی برای چندین سال از چشم جهان دور نگه داشته بود، دوباره مونتاژ شد و با کشتی به شوروی فرستاده شد. ژاپنی ها از شوروری درخواست 40 هزار دلار خسارت کردند، آنها این خسارت را برای هزینه حمل جنگنده و آسیبی که بلنکو به فرودگاه هاکوداته وارد کرده بود، مطالبه می کردند.

به زودی مشخص شد، جنگنده های میگی که ترس زیادی را ایجاد کرده بودند، قادر به رهگیری لاکهید اس ‌آر-71 نبودند، یکی از هواپیماهایی که آمریکا برای مقابله با میگ ها می ساخت.

جنگنده میگ 25 به آمریکا کمک کرد تا پروژه جدید هواپیمایی را شروع کند که منجر به ساخت جنگنده اف 15 ایگل شد. اف 15 ایگل جنگنده ای بود که برای پرواز در سرعت های بالا طراحی شده بود.همچون میگ دارای که تصور می شد، قابلیت مانور بالایی دارد. امروز بعد از گذشت چهل سال، اف 15 هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

کانر می گوید: “یک تفاوت بزرگ بین میگ و اس ‌آر-71 ، این است که اس ‌آر-71 نه تنها سریع است، بلکه می تواند یک ماراتن را به پایان برساند. اما میگ یک دونده دوی سرعت است، به مانند، اوسین بولت. به جز این که اوسین بولتی است که از یک دونده ماراتن هم کندتر می دود.”

این محدودیت ها ساخت جنگنده های میگ را متوقف نکرد، بیش از 120 فروند جنگنده میگ 25 ساخته شد. فاکس بات هواپیمایی بود که اعتبار نیروهای هوایی شوروی محسوب می شد، پروپاگاندا هنوز هم این هواپیما را دومین هواپیمای سریع جهان قلمداد می کرد. الجزایر و سوریه هنوز هم از این جنگنده استفاده می کنند. هند هم تا 25 سال با موفقیت از یک مدل شناسایی میگ استفاده کرد. آنها تنها در سال 2006 به دلیل کمبود قطعات یدکی این هواپیما را بازنشسته کردند.

تریمبل می گوید، ترس از جنگنده های میگ 25 اثر قابل توجهی داشت: “تا سال 1976، ایالات متحده نمی دانست این جنگنده یارای رقابت با لاکهید اس ‌آر-71 را ندارد، به همین دلیل در تمام این مدت، این جنگنده ها را از حریم هوایی شوروی دور نگه می داشت.”

بلنکو به همراه جنگنده عملا خراب خود به اتحاد جماهیر شوروی بازنگشت. او شهروندی ایالات متحده خود را شخصا از دستان رئیس جمهور آمریکا جیمی کارتر دریافت کرد و تبدیل به یک مهندس هوانوردی و مشاو نیروی هوایی ایالات متحده شد.

کارت شناسایی نظامی بلنکو و یادداشت برداری های او از موقعیت و نقشه پرواز در هنگام پرواز بر فراز دریای ژاپن، اکنون در موزه سیا در واشنگتن دی سی نگهداری می شوند. نقض های جنگنده های میگ 25 و ورود اف 15 آمریکا، موجب شد، طراحان شوروی مدل های جدیدی را طراحی کنند.

تریمبل می گوید، این در نهایت به ساخت سری سوخو 27 توسط رقیب میگ، دفتر طراحی سوخو منتهی شد. مدل های بی شماری از این جنگنده ها که دائما ارتقا یافتند، ساخته شدند. این جنگنده دقیقا همان نوع هواپیمایی بود که پنتاگون در اوایل دهه 1970 از آن می ترسید، سریع و چابک و مدل های جدیدتر، احتمالا بهترین هواپیماهای جنگنده ای هستند که تاکنون در آسمان به پرواز در آمده اند.

تهدید جت های جنگنده میگ 25 باعث شده بود، ، ایالات متحده تا سال ها، جنگنده های لاکهید بلک برد را از حریم هوایی شوروی دور نگه دارد.

داستان میگ 25 هنوز به پایان نرسیده است. طراحی آن با اصلاحات زیادی همراه شد و جنگنده های سری میگ 31 ساخته شدند که مجهز به سنسورهای پیچیده، رادار قدرتمند و موتورهای بهتری هستند.

تریمبل می گوید: “میگ 31 در اصل همان چیزی است که جنگنده های میگ 25 قرار بود، باشند.”

جنگنده های میگ 31 چند سال قبل از پایان جنگ سرد، مورد استفاده نیروهای هوایی شوروی قرار گرفتند و هنوز هم به طور گسترده ای مورد استفاده روسیه قرار می گیرند.

ناظران غربی فرصت های زیادی برای مشاهده جنگنده های میگ 31 در نمایشگاه های هوافضا و صنایع هواپیمایی مختلف داشته اند، البته با این وجود، از اطلاعات مربوط ویژگی ها و طراحی این جنگنده ها به دقت محفاظت می شود.

از همه اینها گذشته، دیگر هیچ خلبان روسی، به هر دلیلی تصمیم نگرفته از مرزهای پهناور کشور فرار کند و یک فروند میگ 31 را در یک فرودگاه خارجی فرود بیاورد!

منبع: تکرا به نقل از bbc

هوافضا

ثبت ديدگاه