////دستورالعمل افزایش جذب ویتامین ها – کمبود ویتامین

دستورالعمل افزایش جذب ویتامین ها – کمبود ویتامین

دستورالعمل افزایش جذب ویتامین ها - کمبود ویتامین

مواد مغذی علاوه بر تامین نمودن انرژی در بدن، به عنوان عناصر سازنده، نگهدارنده و تنظیم کننده بدن بر شمرده می روند.

مواد مغذی مهم و ضروری ترکیباتی هستند که بدن نمی تواند به مقدار کافی آن ها را تولید نماید. بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این مواد مغذی و معدنی برای پیشگیری از بیماری ها، رشد و سلامت حیاتی می باشند. تعدادی از این مواد مغذی را در اینجا معرفی می کنیم.

ویتامین D و کلسیم

کلسیم جزء مواد معدنی مهمی است که جذب روده کوچک می شود. این ماده معدنی به دلیل تقویت و استحکام استخوان ها، برای بدن حیاتی و لازم بوده و بدن برای جذب این ماده به ویتامین D نیاز دارد. بزرگسالان باید روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم و 400 IU یا 10 میکروگرم ویتامین D مصرف نمایند. میزان توصیه شده برای افراد مسن در زروز 1200 میلی‌گرم کلسیم و 600 IU ویتامین D است.

سدیم و پتاسیم

سدیم و پتاسیم با هم کشف شدند و هر دو برای رشد طبیعی، به عنوان عنصر ضروری و مهم شناخته شده‌اند. البته پتاسیم باعث دفع شدن سدیم از کلیه ها می شود.

بررسی ها نشان می دهد، بین مقدار پتاسیم بالا و کاهش فشار خون رابطه مستقیمی وجود دارد. بر اساس دستورات غذایی، بزرگسالان باید چهار هزار و 700 میلی‌گرم پتاسیم و هزار و 500 میلی‌گرم سدیم در روز دریافت کنند.

به گفته پزشکان، رعایت دستورالعمل های تغذیه و مصرف میوه ها و سبزیجات به جذب پتاسیم کمک بسیاری می کند.

ویتامین B12 و فولات

ویتامین B12 و فولات یکی از بهترین جفت های مغذی هستند. این ویتامین به بدن برای جذب فولات کمک زیادی می کند. این دو ماده به تقسیم و تکثیر سلول ها کمک کرده و بدن را برای جایگزین کردن سلول‌های جدید به جای سلول‌های مرده آماده می‌کند.

مراحل جایگزینی سلول ها در دوران رشد کودکان و همچنین برای افراد بزرگسال بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال سلول های معده و سلول های فولیکول مو اغلب درحال تقسیم و تکثیر هستند.

گوشت، تخم مرغ و شیر جز مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 هستند. از منابع طبیعی فولات هم می توان برگ های سبز سبزیجات، لوبیا و سایر حبوبات را نام برد.

2.4 میکروگرم B12 و 400 میکروگرم فولات مقدارهای مورد نیاز روزانه بدن بوده که این نیاز به راحتی با خوردن یک رژیم غذایی متعادل بدست می آید.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، افرادی که از گوشت و دیگر محصولات حیوانی استفاده نمی کنند دچار کمبود ویتامین B12 می شوند و افرادی که غذای کمی می خورند از کمبود فولات رنج می برند. کمبود فولات بدن را می توان با قرص های مولتی ویتامین یا اسید فولیک جبران کرد.

محققان می گویند نقص این دو ماده می تواند باعث کم خونی شود. از دیگر علائم آزاردهنده کمبود ویتامین B12، می توان به احساس خستگی، سوزن سوزن شدن دست و پا و از دست دادن حافظه اشاره کرد.

روی و مس

روی و مس جزء مواد معدنی مهم هستند که باهم سازگاری ندارند. این دو ماده برای جذب بخش هایی از روده کوچک با یکدیگر رقابت می کنند. مصرف زیاد روی می‌تواند با جذب مس تداخل کرده و باعث کمبود این ماده شود. این مسئله به میزان آهن بدن اثر گذاشته و می‌تواند منجر به کم خونی شود.

محققان می گویند یکی از راه های شناخت اثر متقابل مواد معدنی روی و مس را می توان در درمان یک بیماری چشمی به نام “دژنراسیون ماکولا “مشاهده کرد. به افرادی که مبتلا به این بیماری هستند یک ترکیب خاص ویتامین و مواد معدنی به نام AREDS تجویز می شود.

AREDS ها ترکیبات ویتامینه آنتی اکسیدانی هستند. در دو مطالعه بالینی ثابت شده که این مکمل های تغذیه‌ای سیر پیشرفت دژنراسیون ماکولا را در افرادی که در مراحل اولیه این بیماری هستند، کند می کند.

در قرص های AREDS حاوی 80 میلی گرم روی وجود دارد که برای کمبود مس این مقدار کافی است، بنابراین تنها 2 میلی گرم مس به این قرص ها اضافه می شود.

ویتامین نیاسین و تریپتوفان

نیاسین جزء ویتامین های گروه B است. همه افراد روزانه به مقدار مشخصی نیاسین برای عملکرد صحیح بدنشان نیاز دارند. این میزان مورد نیاز بدن به نیاسین در مردان 16 میلی گرم و در زنان 14 میلی گرم است. کمبود این ویتامین منجر به بیماری “پلاگرایی” می شود. این بیماری مشکلاتی از قبیل بدخلقی، اسهال و زوال عقل به همراه دارد.

تریپتوفان اسید آمینه ای است که منبع غنی نیاسین به حساب می آید. بنابراین یکی از روش ها برای جلوگیری از کمبود نیاسین خوردن غذاهایی مانند مرغ و بوقلمون است که سرشار از تریپوفان هستند.

پزشکی و سلامت

ثبت ديدگاه