دش یک رژیم غذایی همه فن حریف

دش یک رژیم غذایی همه فن حریف

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در هرم رژیم دش تاکید بیشتری بر روی میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب می شود.

به گزارش خبرنگار طبیب من؛ گلبن سهراب دکتری تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رژیم دش را همان رویکرد های تغذیه ای جهت توقف فشار خون دانست و افزود: در واقع این رژیم غذایی برای اولین بار ویژه افرادی که دارای پرفشاری خون یا فشارخون بالاتر از حد طبیعی هستند، طراحی شده است. اجزای این رژیم به افرادی که فشار بالا دارند کمک می نماید تا فشارشان را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه دو الی سه دهه است که رژیم دش طراحی شده است، ادامه داد: رویکرد اصلی این رژیم کاهش فشارخون بود؛ ولی امروز پس از گذشت چندین سال متوجه شده اند که رژیم دش، رژیم خوبی است و برای خیلی از گروه ها کاربرد دارد که علاوه بر کاهش فشارخون بر کاهش چربی خون به خصوص کلسترول بعد از خون یا LDL هم تاثیرگزار است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: در واقع رژیم دش چون باعث کاهش چربی و فشارخون می شود، از این رو منجر به کاهش بیماری های قلبی و عروقی نیز می شود.

وی در خصوص محدودیت سنی برای این رژیم ادامه داد: رژیم دش محدودیت سنی ندارد. از این رژیم به دلیل داشتن فواید بسیار زیاد، می توانیم برای همه گروه ها استفاده کنیم؛ به خصوص برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی.

سهراب در ادامه تصریح کرد: به علت پرفشاری خون و بروز بیماری های قلبی عروقی یا به عبارتی بالا بودن چربی های خون در افراد سالمند، کاربرد رژیم دش در این گروه بیشتر است و آن را برای این گروه بیشتر توصیه می کنیم؛ ولی منع مصرفی برای گروه های سنی دیگر وجود ندارد و یک رژیم کاملا سالم است و هرکسی از آن تبعیت کند مشکلی برایش ایجاد نمی کند.

وی در ادامه به هرم غذایی این رژیم غذایی اشاره و بیان کرد: رژیم دش، رژیم لاغری به صورت کامل نیست؛ زیرا برای کنترل وزن حتما باید کالری محدود شود؛ ولی در این رژیم کمتر کالری محدود می شود و بیشتر برای کاهش چربی و فشار خون است که در کنار آن، مقدار کمی کاهش وزن و کالری را نیز به دنبال خواهد داشت.

سهراب تصریح کرد: در هرم این رژیم تاکید بیشتری بر روی میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب است؛ زیرا مواد معدنی هستند که خیلی می توانند روی کنترل فشارخون تاثیر بگذارند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی افزود: معمولا رژیمی که می بایست فشارخون را کنترل کند باید غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم باشد و در مقابل باید سدیم و چربی اشباع کمی داشته باشد. بر اساس همین اصل، رژیم دش طوری طراحی شده است که پتاسیم، کلسیم و منیزیم بالاتری دارد و در مقابل سدیم و چربی های اشباع پایین تری دارد. در این رژیم توصیه می شود که حداقل روزانه دو تا سه واحد از لبنیات کم چرب استفاده شود که لبنیات می تواند شامل شیر و ماست باشد و در مورد میوه ها و سبزی ها از هر کدام روزانه 4 تا 5 واحد باید مصرف شود.

سهراب یادآور شد: همانطور که می دانید در هرم معمولی یا هرمی که برای افراد سالم استفاده می کنیم توصیه می شود که میوه ها بین 2 تا 4 واحد و سبزی ها بین 3 تا 5 واحد باشد؛ ولی در اینجا متفاوت است و خیلی تاکید می شود که این میوه ها و سبزی ها از انواع متنوعی استفاده شود؛ یعنی از یک نوع میوه یا سبزی خاص استفاده نکنیم. به خصوص اگر میوه ها و سبزی ها رنگ های تندتری داشته باشند، بهتر است؛ چراکه این میوه ها حاوی پلیفین های متنوع همچون بتاکاروتن، لیکوپن و سایر پلیفن هایی هستند که می تواند اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد و روی کنترل فشارخون تاثیر گذارد.

منبع: طبیب من

پزشکی و تغذیه