راه هایی برای محافظت از کبد – مواد مضر برای کبد

راه هایی برای محافظت از کبد - مواد مضر برای کبد

کبد به همان اندازه که نقش حیاتی در بدن ایفا می کند احتیاج به مراقبت دارد و یکی از راهکار های حفظ سلامت این عضو ورزش کردن و پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی است.

حدود یک سوم مردم دنیا از بیماری کبد چرب رنج می برند که به طور عمده ناشی از چاقی و سبک زندگی است و اگر این بیماری به موقع درمان نشود شما را در فهرست پیوند کبد قرار می دهد.

در ادامه به معرفی شش اقدام برای محافظت از کبد می پردازیم:

با قدم زدن کبدتان را نجات دهید

مطالعات اخیر نشان می دهد که ورزش صرفا انجام فعالیت های جسمانی سخت نیست بلکه پرهیز از رفتارهای غیر متحرک است. این رفتارها را که فعالیت بدنی معمول می نامند، فعالیت رایج اکثر مردم مناطق آبی است. آنها عادت دارند هر روز مسافتی را هرچند کوتاه پیاده وری کنند و ورزش کنند.

به واسطه ورزش چربی کبد بویژه در بیماران کبد چرب غیر الکلی که فعالیت فیزیکی شدیدی ندارند کاهش می‌یابد.به عنوان مثال می‌توانید بعد از صرف شام به جای تماشای تلویزیون زمان خود را به پیاده روی اختصاص دهید یا به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید. نشستن دشمن سلامتی شما و عامل بروز کبد چرب است بنابراین با چند حرکت و نرمش کوتاه سلامت کبدتان را حفظ کنید.

رابطه سایز کمر و کبد چرب

کبد چرب ارتباط مستقیمی با اندازه دور کمر دارد و بر اساس تحقیقاتی که در سال 2016 صورت گرفت افرادی که سایز کمرشان بیش از 88.9 سانتی متر برای زنان و 101.6 سانتی متر برای مردان است بیشتر در معرض بیماری کبد چرب غیرالکلی قرار دارند. خطر ابتلا به کبد چرب ارتباطی با شاخص توده بدنی( چاقی یا لاغری) ندارد، بلکه بستگی به مقدار چربی ذخیره شده در شکم دارد.

حتما بخوانید  روش های پیشگیری از واریکوسل چیست؟

نوشیدنی جادویی برای کبد

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی ها برای سلامت کبد است. این نوشیدنی جادویی برای ارگان های حیاتی بدن معجزه می کند. محققان در بسیاری از مطالعات خود قهوه را نوشیدنی محافظ کبد معرفی کرده اند.

مطالعات اخیر محققان نشان می دهد مصرف قهوه به تقویت قلب و بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می کند. خوردن یک فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به فیبروز کبدی که نوعی التهاب کبدی است را کاهش می دهد.

ریشه شکر را در زندگی‌تان از بیخ ببرید!

شکر یکی از قاتلان اصلی کبد محسوب می شود. فروکتوز نقش بد را در این ماجرا ایفا می کند زیرا این ماده به طور کامل توسط کبد متابولیزه می شود( در مقایسه با ساکارز و گلوگز که مسیر متابولیک متفاوتی دارند) همچنین فروکتوز به تجمع چربی وابسته است و دلیل عرق کردن به همین علت است.

فروکتوز، قندی است که در میوه ها و گیاهانی با آنتی اکسیدان بالا یافت می شود بنابراین حتی الامکان باید از مصرف مواد غذایی که شکر فراوانی دارند پرهیز و بیش از 4 گرم شکر در هر وعده استفاده نکنید. قند میوه ها را جزو قند های مضر به حساب نیاورید اما تا جایی که امکان دارد مصرف میوه های خشک را کمتر کنید زیرا حاوی شکر زیادی هستند.

برای سلامتی کبد سراغ معجون ادویه بروید!

پودر کاری شامل ریشه ها و ادویه هایی است که کبدتان را پاکسازی می کند. یکی از مواد بکار رفته در پودر کاری زردچوبه است که حاوی ترکیب کورکومین است و باعث کاهش آسیب های بیماری کبد چرب غیرالکلی می شود.

حتما بخوانید  درمانی جدید برای آکنه و اگزمای پوستی

مطالعات نشان می دهد کورکومین همیشه جذب نمی شود بنابراین دلیل تاکید پزشکان به مصرف پودر کاری بر این است که این ادویه علاوه بر زردچوبه ادویه های دیگری مانند دارچین، زنجبیل، هل، خردل، جوز فلفل را نیز در خود دارد که هر کدام به نوبه خود باعث تقویت کبد می شوند.

برای سلامتی کبدتان دست به دامن امگا3 ها شوید!

تمام منابع امگا3 از قبیل ماهی قزل آلا، ساردین و همچنین منابع گیاهی امگا3 مانند تخم کتان، گردو و سویا برای تقویت کبد بسیار مفید هستند و برای رهایی از چربی های کبد بهتر است دور داروهای شیمیایی را خط بکشید.

کبد حیاتی ترین عضو بدن است بنابراین برای بهتر عمل کردن این ارگان مهم بهتر است پول خود را صرف خرید میوه ها، سبزیجات، انواع دانه ها، چربی های سالم و یک جفت کفش برای پیاده روی کنید.

منبع: طبیب من به نقل از today.com

پزشکی و سلامت