///روش هایی برای افزایش تمرکز و عملکرد مغز و داشتن مغزی سالم

روش هایی برای افزایش تمرکز و عملکرد مغز و داشتن مغزی سالم

روش هایی برای افزایش تمرکز و عملکرد مغز و داشتن مغزی سالم

همه ما دوست داریم که از دیگران زرنگتر باشیم، در زندگی پیشرفت کنیم، موقعیت هایی خوبی برای خود رقم بزنیم و و و، خوب باید بدانیم که در ابتدای همه یکی از کارهایی که باید بکنیم این است که توان مغزی خود را افزایش بدیم باید خیلی چیزها یاد بگیریم و بتوانیم آنها را بکار ببریم، مغز را آماده روبرو با چالش های زندگی بکنیم تا در بهترین زمان ممکن بهترین عملکرد مغزی را نشان دهیم.

برای تقویت مغز باید چکار بکنیم

1- تغذیه مناسب

چه غذاهایی برای تقویت مغز خوب هستند؟ خوردن ماهی، انواع توت، و آنتی اکسیدان‌ها می توانند کاهش بازدهی مغز را به تأخیر بیندازند و مغز را برای مدت بیشتری در سطح آمادگی بالا نگاه دارند. روغن حاوی امگا 3 نیز می تواند موجب بازسازی سریعتر سلول های مغزی شده و همچنین میزان قند خون بدن را در سطح مناسب در طول روز نگاه دارد.

2- ورزش کردن مداوم

 تحقیق انجام گرفته در دانشگاه کارولینای جنوبی نشان داده است که در زمان فعالیت بدنی، میتوکندری (ساختار کوچکی در سلول‌ها که مسئولیت تولید انرژی بدن را بر عهده دارند) علاوه بر ماهیچه‌ها، در سلول‌های مغزی نیز تولید می‌شود که نتیجه‌ آن افزایش کارایی مغز و سرعت عمل بیشتر مغز بعد از فعالیت بدنی است.

به دلیل وجود تردیدهای زیاد پیرامون این پژوهش، مطالعه‌های اخیر به طور واضح تأثیرات تمرینات بدنی را بر روی هوش به عنوان یک واقعیت بیولوژیکی اثبات کرده است.

پس بهتر است زمانی را در هر روز به تمرینات ورزشی اختصاص دهیم.

3- داشتن خواب مناسب در طول شبانه روز

خوب اگر تاکنون خواب خودتون رو جدی نمیگرفتین باید بدانید که در اشتباه بوده اید و برای تقویت مغزتون باید خواب خوبی در شب داشته باشید. برای آنکه بتوانید کنترل بیشتری بر روی چرخه خواب خود داشته باشید، فرآیند زیر را جدی بگیرید:

در ابتدا با بعضی از عادات و رفتارهای کوتاه مدت شروع می کنیم از جمله محدود کردن مصرف الکل، اجتناب از خوراکی‌های کافئین‌دار در بعد از ظهر و تغییر در چیدمان اتاق خواب. بعد از آن بهتر است که یک نمودار از تغییرات دراز مدت برای خود ترسیم کنید مثل مواقعی که منجر به کم‌خوابی یا بی‌خوابی می‌شوید و همچنین تلاش کنید که به برنامه روزانه جدید خود وفادار بمانید.

4- تغییری در روش زندگی خود ایجاد کنید

فعالیت بدنی تنها راه افزایش کارایی سلول‌های خاکستری مغز نیست، شیوه زندگی هم تأثیر بسیاری بر روی مغز می‌گذارد. شاید در ظاهر مضحک به نظر برسد، ولی نحوه لباس پوشیدن شما بر قدرت مغز شما تاثیرگذار است. به طور مثال در یکی از مطالعات اخیر دانشمندان از تست های Stroop ( تست ذهنی و روانی ساده‌ای است که میزان کارکردهای اجرایی، توجه انتخابی و تمرکز مغز یا به طور کلی سرعت محاسبه مغز را نشان می دهد) کت سفید و رنگ‌های روشن می‌تواند عملکرد حافظه را تا دو برابر بالا ببرد. باید بدانید اثر بالا رفتن عملکرد مغز پس از پوشیدن لباس روشن، دائمی نیست و پس از مدتی از بین می‌رود.

5- گوش دادن به موسیقی

مدتی را که در حال ایجاد تغییر و دگرگونی در رفتارهای خود هستید، ممکن است به شنیدن مجموعه‌های موسیقی علاقه پیدا کنید. تعداد زیادی پژوهش صورت گرفته بر روی آهنگ‌های موزارت نشان داده است که گوش فرا دادن به موسیقی کلاسیک به افزایش توان مغزی کمک زیادی می‌کند. در یک نتیجه‌گیری کلی از اکثر تحقیقات می‌توان به این نکته پی برد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌اتان می تواند موجب افزایش سطح دوپامین در مغز شما شود که در نتیجه آن سطح ادراک و شناخت مغزتان بالا می رود.

6- خیالپردازی کنید

شاید شبیه بازی بچه‌ها به نظر برسد، ولی چه اشکالی دارد اگر از کودک درون خود استقبال کرده و قسمتی از زمان کاری خود را به خیال‌پردازی اختصاص دهید؟ موسسه علمی Max Planck که در زمینه‌های علوم شناختی و علوم مربوط به مغز فعالیت دارد ادعا می‌کند که ظرفیت حافظه مربوط به انجام کارها در مغز برای افراد خیال پرداز بیشتر است. البته یک نتیجه بسیار جالب از این تحقیقات این بوده که میزان حافظه در کار ارتباط مستقیمی با IQ آنها دارد یعنی افراد خیال پردازتر در حقیقت باهوش تر هستند.

7- کار واقعی و سخت

به مرور زمان متوجه می‌شوید که حتی با افزایش سنتان بازهم بخشی از هوش و استعداد شما سعی می‌کند تا با بازده قبلی به کار خود ادامه دهد. این قسمت از هوش با نام هوش سیال شناخته می‌شود که منجر به تفکرات منطقی، توانایی استدلال و توانایی در حل مشکلات و مسائل (مانند مسائل ریاضی و فنی) می‌شود. این یک قسمت حیاتی از قدرت مغز می باشد. اما روانشناسان دانشگاه میشیگان برخلاف نظریه‌های قبلی مبنی بر غیر قابل تغییر بودن هوش سیال معتقدند که با تمرینات خاص ذهنی موسوم به N-back exercises (تمرینی که شما را آماده می کند تا به یاد آورید که چه زمانی، نشانه‌ای را دیدید یا صدایی را شنیدید) برای مدت 20 روز می‌تواند موجب افزایش هوش سیال شما برای مدت 3 ماه شود.

خوب تا به اینجا امیدوارم بتوانید این کار ها را انجام بدهید، اما در ادامه چند نگته کوچک اما مهم را هم برای شما می آورم که امید وارم انجام بدهید.

چند تمرین برای افزایش قدرت ذهن

1- از جدول و بازی های فکری استفاده کنید

2-  یکی از حواس خود را کنار بگذارید. چشم بسته غذا بخورید، از  گوش گیر استفاده کنید، با چشم بسته دوش بگیرید.

3- مقایسه کردن را یاد بگیرید، مثلا شکلات و پنیر را با هم مقایسه کنید و …

3- برای سوالاتی که پیش میاید به یک جواب اکتفا نکنید و بگردید دنبال پاسخ های بیشتر..

4- نقاشی کنید، لازم نیست حتما نقاش باشید، ولی سعی کنید بهترین نقاشی را بکشید.

5- مثبت فکر کنید.

6- آب زیاد بخورید.

7- صاف بنشینید.

8- نفس عمیق بکشید.

9- کلیپ های خنده دار نگاه کنید یا با دیگران درباره چیز های خنده دار حرف بزنید و بیشتر بخندید.

10- یک موضوع پیدا کنید و درباره آن در اینترنت و کتابخانه تحقیق کنید.

11- بازی کنید. (بازی ورزشی و یا بازیهای ویدئویی و …)

12- اگر می توانید زبان های دیگر بیاموزید(ترکی، کردی، لری، انگلیسی، فرانسوی و …)

13- شعر بخوانید و شعر بسرایید (حتما نباید شعر شما درست باشد هرچه که به دهنتان میرسد خوب است)

14- بعد از تماشای یک فیلم آنرا نقد کنید.


راه های زیادی برای افزایش قدرت ذهن وجود دارد ولی تا همینجا برای شروع شما کافی است.

محقق: م. جعفری

لطفا نظر خود را بعد از استفاده از این مطلب در همین پست برای ما قرار دهید.

دانستنیهای موفقیت و سلامت

ثبت ديدگاه