روغن‌هایی که در حرارت سرطان زا می‌شوند

روغن‌هایی که در حرارت سرطان زا می‌شوند

از میان روغن‌های کنجد، زیتون، ذرت و آفتابگردان کدام یک برای سرخ کردن مناسب‌تر هستند؟

در خصوص روغن‌ها و اینکه کدام یک برای سرخ کردن مواد غذایی بهتر هستند تقریبا اتفاق نظری میان متخصصان تغذیه وجود ندارد اما می‌توان گفت هیچ کدام از روغن‌های مایع برای سرخ کردن مناسب نیستند. بیشتر این روغن‌ها حاوی امگا 3 بالایی بوده و عیب این اسید چرب هم آن است که در برابر حرارت زیاد فساد پذیر است و بسرعت اکسید و تبدیل به ترکیبات سمی و سرطان زای «آکرولئین» می‌شود. اما اگر می‌خواهید که بدانید کدام روغن‌ها در برابر حرارت آسیب پذیر‌تر هستند این متن به شماکمک می‌کند.

سرخ کردن با روغن زیتون سرطان زاست

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد روغن زیتون جزو روغن‌های بسیار آسیب پذیر به شمار می‌آید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، افراد بسیاری برای سرخ کردن مواد غذایی بویژه موادی که جذب روغن بالایی دارند، از جمله بادمجان و کدو از روغن زیتون استفاده می‌کنند. این در حالی است که این روغن هنگام سرخ کردن مواد به درجه‌ای از دود می‌رسد که ساختار روغن به هم ریخته، ترکیبات جدیدی که برای سلامت بدن خطر داشته، سرطان زا و سمی هستند را تشکیل می‌دهد.
از این رو بهتر است در تماس با نور و گرما قرار نداد.

روغن کنجد برای سرخ کردن مناسب است

روغن کنجد به دلیل ظرفیت حرارتی بالا برای سرخ کردن مناسب است اما در حرارت بالا دود زیادی از آن متصاعد می‌شود. هرچند دود متصاعد شده از روغن کنجد در ابتدای مرحله سرخ کردن مربوط به آنتی اکسیدان‌های موجود در آن است و برای سلامتی مضر نیست.روغن کنجد منبع غنی ویتامین E بوده و کسانی که چربی و فشارخون بالا دارند، می‌توانند آن را در برنامه غذاییشان بگنجانند.

حتما بخوانید  در دوران قاعدگی چه بخوریم؟ - غذاهای مفید

این روغن ضداضطراب و نشاط‌آور بوده و خصوصیات تغذیه‌ای مغزهای آجیلی را داشته و یک قاشق مرباخوری آن یبوست و خشکی مزاج را برطرف می‌کند. دارای دو نوع بودار و بی‌بو بوده که بودار آن برای سالاد و بی‌بویش برای پلو و خورش مناسب است.

روغن ذرت خوب است، اما…

برخی منابع، روغن ذرت را به‌ عنوان ماده کاهش‌دهنده کلسترول معرفی کرده‌اند، اما نکته جالب آنکه این روغن به‌دلیل میزان بالای امگا‌ ‌6 نسبت به امگا‌ ‌3، هر دو جزء بد و خوب کلسترول را کم می‌کند! روغن خوب روغنی است که امگا ‌3 بالا و امگا ‌6 پایین‌تری داشته باشد.
این روغن بوی ملایمی دارد و برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید است.

روغن سبوس برنج، کم کالری نیست

روغن سبوس برنج چند سالی است که وارد بازار شده و اغلب خانواده‌ها بر این باورند که این روغن کم کالری، کم‌کلسترول و مناسب سرخ‌کردن است.

اما باید بدانید کالری این روغن در مقایسه با روغن‌های دیگر یکسان بوده و در هر گرم آن 9 کالری انرژی نهفته است.

ویتامین‌های گروه B سبوس طی فرآیند روغن‌گیری تا حدودی تخریب، ولی ویتامین‌های E و D آن همچون روغن‌های دیگر در سطح بالایی قرار دارد. تحقیقات نشان داده این روغن از افزایش تری‌گلیسیرید و کلسترول بد خون جلوگیری می‌کند، اما درمان‌کننده کلسترول بالا نیست.

حرارت زیاد بسرعت از خواص و کیفیت آن کاسته و سمی می‌شود و نگهداری این روغن به مدت طولانی موجب تغییر در کیفیت آن شده و در مجاورت با نور تغییر طعم می‌دهد، بنابراین هنگام خرید به تاریخ مصرف آن توجه کنید.

حتما بخوانید  پیشگیری از بیماری ام اس در زنان با شیر دادن

روغن آفتابگردان، امگا‌ ‌6 بالایی دارد

‌اکنون بسیاری خانواده‌ها به دلیل قیمت مناسب و هضم سبک از روغن مایع آفتابگردان برای سرخ‌کردن مواد غذایی استفاده می‌کنند.

این روغن همانند تمام روغن‌های گیاهی بدون کلسترول بوده و سرشار از ریزمغذی‌هاست. البته میزان امگا‌ ‌6 این روغن که کلسترول خوب را هم کاهش می‌دهد در مقایسه با امگا‌ ‌3 کمی بالا‌تر است، اما همین عامل موجب مقاومت آن به حرارت شده و نقطه دود بالاتری دارد؛ ولی به توصیه کار‌شناسان علوم غذایی این روغن هم برای سرخ‌کردن مناسب نیست.

منبع: طبیب من

تغذیه و سلامت

روغن خوراکی کی سرطان زا می شود؟