ریسک برقی کردن خودورهای خودروسازان بزرگ جهان-واقعیت بزرگ

ریسک برقی کردن خودورهای خودروسازان بزرگ جهان

ترجمه: دلاوری

داستانی از دو جهان متفاوت : در حالی که رییس جمهور ترامپ در تلاش برای راه اندازی مجدد صنعت ذغال سنگ در آمریکا است که بازگشت به قوانین گذشته و ناقض قوانین کنونی حفاظت از محیط زیست می باشد انگلستان با انتشار آماری دقیق از کاهش انتشار کربن در محیط که کمترین میزان آن از سال 1894 می باشد صراحتا آن را از کنترل و منع استفاده از ذغال سنگ اعلام نموده است.

داستان دیگری از دو جهان متفاوت : در حالی که خودروسازان شکایتی را علیه دولت ترامپ به دلیل باطل کردن قوانین محدود کننده مصرف سوخت در خودروها که عدد آن را به 54.5 مایل در هر گالن سوخت تا سال 2025 محدود خواهد کرد در واشنگتن تنظیم کرده اند، در نمایشگاه خودرو ژنو با افتخار به تبلیغ سیستم های هیبریدی با بازده بالای سوخت، خودرو هایی که امکان رانده شد با تولید دی اکسید کربن به میزان گاز متان و خودروهای تمام برقی دارند، پرداختند!

فاصله بین ظاهرسازی و تجارت هوشمندانه اغلب باریک تر از وعده های سیاسی است. در هر حال خودروسازان سیاست گزاری نمیکنند و این اساسا کار سیاست مداران است. و خودروسازان سعی در هدایت جهان بینی سیاست مداران دارند که اساسا دو عنوان در دو جهت متفاوت  است.

بزرگنمایی لعن و نفرین دولت ترامپ در خصوص نقض قوانین محیط زیست فرصت طلبی و در جهت حفظ دلارهای صرف شده در تحقیق و توسعه کاهش مصرف سوخت است در حالی که آمریکا می گوید که دیگر نیازی به آن ندارد. ( میتوان این امر را ناشی از کاهش قیمت سوخت در منطقه دانست ) اما هرچند آمریکا همچنان یک بازار مهم و پر سود برای خودروسازان باقی می ماند، ولی دیگر یک مختصات درست برای خودروسازان جهانی بشمار نمیرود. آنچنانكه این مطلب در نمایشگاه ژنو 2017 کاملا روشن بود.

حتما بخوانید  آزمایش جاده های ساخته شده از پلاستیک بازیافتی در انگلستان

تلاش شرکتهایی لوکس سازی چون رولزرویس با رونمایی از مدل تمام برقی 102EX در سال 2011 و همچنین بنتلی با مدل EXP 12 speed 6e شش سال بعد نشان از اهمیت موضوع برای این خودروسازان لوکس دارد. پروژه رولزرویس به دلیل برد پایین خودرو که فقط 100 مایل با شش ساعت شارژ بود متوقف شد. اما بنتلی پروژه ایی را پیش میبرد که در آن خودرو قابلیت حرکتی تا محدوده 300 مایلی دارد. با توجه به محدودیت های زیست محیطی تا سال 2025 در شهرهای بزرگی چون پاریس، آتن، مکزیکو سیتی و مادرید خودروهای با موتور دیزل ممنوع خواهد شد. همچنین خفگی شهرهای دهلی و پکن از دود و مه محدودیت های شدیدی را برای خودروهای با یوخت فسیلی در پی خواهد داشت.  خودرو سازی چون بنتلی میخواهد که مشتریانش در تمام دنیا بتوانند بدون محدودیت به تمام نقاط حتی شهرهای پر جمعیت با محدودیت های شدید زیست محیطی سفر کنند. ساخت خودرو برقی برای بنتلی یک هدف جدی است. هرچند با برنامه های دولت ترامپ و کاهش قیمت سوخت در آمریکا این پروژه برای بنتلی در آنجا یک پروژه سوخته است.

با فروش نیم میلیون خودرو برقی در سال گذشته در چین که افزایش 50 درصدی را نسبت به سال 2015 داشته است،  تعداد خودروهای برقی در جهان دو برابر شد.  چین با پیش بینی فروش 5 میلیون خودرو برقی تا سال 2020 سرمایه گذاری عظیمی در تولید باتری های لیتیوم یونی انجام داده است به طوری که در سه سال آینده ظرفیت تولید این نوع باتری در چین سه برابر تولید ابر کارخانه تسلا در نوادا آمریکا خواهد بود.

حتما بخوانید  اتوبوسرانی لندن هوشمند می شود

آمریکا زمانی دستور جلسه اکثر صنایع خودروسازی جهان به عنوان بازار اصلي بود اما بازار های نوظهور هند و چین تا سال 2020 دو سوم منافع صنایع خودروسازی در آنها مورد هدف گذاری واقع شده است. در صورتی که این بازارها تقاضای خودرو لوکس برقی داشته باشند، آن را خواهند داشت. از قضا هزینه های توسعه چنین خودروهایی برای خودروسازان میتواند از پولهایی که  دیگر مجبور نیستند در آمریکا برای قوانین سخت گیرانه مصرف سوخت هدف گذاری شده تا سال 2025 هزینه شود، تامین گردد.

اخبار خودرو