////سیاره LHS 1140b بهترین کاندیدای جستجوی حیات فرازمینی

سیاره LHS 1140b بهترین کاندیدای جستجوی حیات فرازمینی

اخترشناسان موفق به کشف سیاره ای فوق زمین شده اند که در منطقه قابل سکونت ستاره کوتوله ای به نام LHS 1140 در صورت فلکی قیطس قرار دارد و تقریبا 39 سال نوری با زمین فاصله دارد. سیاره فوق زمین LHS 1140b در مدار قابل سکونت (منطقه گلدیلاک) از ستاره مادر خود قرار گرفته، ناحیه ای که در آن امکان جریان یافتن آب مایع وجود دارد.

دکتر جیسون دیتمن، اخترشناسی از بخش اخترفیزیک مرکز هاروارد اسمیتسونین و یکی از محققانی که در این کشف شرکت داشته، می گوید: “این سیاره هیجان انگیز ترین، سیاره ای است که در دهه گذشته دیده ام.”

سیاره به تازگی کشف شده LHS 1140b، حدود 1.43 برابر بزرگتر از زمین است. قطر این سیاره 18221 کیلومتر است، در مقایسه با آن قطر زمین 12742 کیلومتر است. جرم این سیاره حدود 6.6 برابر جرم زمین است و احتمالا از سنگ و هسته فلزی متراکمی تشکیل شده است.

تصویر هنری که ستاره کوتوله LHS 1140 را از نمای سیاره ساکن در مدارش نشان می دهد. سیاره LHS 1140 که در مدار این کوتوله سرخ واقع است، تقریبا 39 سال نوری با زمین فاصله دارد
ستاره مادر این سیاره LHS 1140، یک کوتوله سرخ است که حدود یک پنجم خورشید است. این ستاره همچنین حدود 5 میلیارد سال عمر دارد، عمر خورشید ما 4.6میلیارد است. دوره گردش مداری سیاره LHS 1140b به دور ستاره مادرش، 24.7 روز است. این سیاره همچنین 10 برابر نسبت فاصله زمین به خورشید به ستاره میزبان خود نزدیک تر است و درست در وسط منطقه قابل سکونت LHS 1140 قرار گرفته است. سیاره LHS 1140b همچنین حدود نیمی از نوری زمین از خورشید دریافت می کند را از ستاره میزبان خود می گیرد.

اختر شناسان می گویند، برای وجود حیات در یک سیاره، آب و جو عناصری ضروری هستند. ستاره های کوتوله سرخ وقتی جوان هستند، تشعشاتی را منتشر می کنند که می تواند به جو سیارات مدارشان آسیب وارد کند. بزرگی سیاره LHS 1140b بدین معناست که اقیانوسی ماگما می توانسته میلیون ها سال روی سطح آن وجود داشته باشد. این اقیانوس ماگما ممکن است، بخاری را مدت ها پس از کاهش فعالیت های ستاره میزبان به جو پرتاب کرده باشد، چیزی که تشکیل آب در سیاره را امکان پذیر می کند.

دکتر نیکولا آستودییو دیفرو، اخترشناسی از رصدخانه ژنو در سوئیس می گوید: “کوتوله سرخ در حال حاضر در شرایط مطلوبی به سر می برد، چرا که آهسته تر می چرخد و نسبت به ستارگان کم جرم دیگر اشعه های پر انرژی کم تری منتشر می کند. ”

اخترشناسان با استفاده از رصدخانه mEarth موفق به کشف سیاره LHS 1140b شدند. رصدخانه mEarth، آرایه ای از هشت تلسکوپ با دیافراگم 16 اینچی است که بر ستارگان کوچک (کوچکتر از 33 درصد خورشید) واقع در فاصله 100 سال نوری نسبت به خورشید نظارت می کند.

اخترشناسان سپس با استفاده از هارپس (دستگاه سنجش سرعت شعاعی با دقت بالا) در تلسکوپ عظیم رصدخانه لاسیا در شیلی حضور این سیاره را تایید کردند.

دکتر خاویر بونفیلس اخترشناسی از موسسات تحقیقاتی CNRS و IPAG در گرنوبل فرانسه، می گوید: “منظومه LHS 1140 ممکن است، به لحاظ قرار گرفتن در منطقه قابل سکونت؛ هدفی مهم تر از پروکسیما بی و یا سیارات منظومه تراپیست-1 باشد.”

منبع: sci-news