ضرر بیشتر نوشابه در روزهای گرم تابستانی

ضرر بیشتر نوشابه در روزهای گرم تابستانی

خوردن نوشابه و نوشيدنی های شيرين در روزهای گرم تابستان نه تنها به فرار از گرمازدگی كمك نمی‌كند، بلكه می توانند بی آبی بدن را تشدید کند.

بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی خوردن آب حاوی چند قطره آب‌لیمو و کمی نمک است که می‌تواند جلوی گرمازدگی را تا حدی بگیرد، اما اگر نوشیدنی شما حاوی قند باشد برای رفع گرما زدگی اصلا مناسب نیست چرا که قند در مایعات، عاملی برای دفع آب بدن است بنابراین مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شربت در روزهای گرم توصیه نمی‌شود.

نوشیدن مرتب آب بهداشتی، آب میوه‌های تازه و یا شربت آبلیمو در هنگام تعریق برای جبران املاح معدنی از دست رفته بدن تا حدود زیادی از ابتلا به گرمازدگی در افراد جلوگیری می‌کند.

رعایت بهداشت فردی، شستشوی دست و صورت، خنک نگه داشتن پوست بدن و دوش گرفتن منظم روزانه با آب ولرم نیز نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی و درمان موارد خفیف این عارضه در افراد دارد.

هشدار! در هنگام گرمازدگی این کار‌ها را انجام ندهید

به افراد گرمازده توصیه می‌شود از گرفتن دوش آب سرد به جهت ایجاد شوک، قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل شعله‌ور شدن عفونتهای تنفسی بخاطر تغییرات ناگهانی هوا و نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت بهم خوردن وضعیت سیستم ایمنی بدن اجتناب کنند.

با بیان اینکه فرد گرمازده را بایستی به آهستگی در محیط خنک قرار داد و تدریجا مایعات (بخصوص خاک شیر یا شربت آبلیموی خنک) به وی داد، در ادامه باید با مالیدن حوله خنک به بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی محیط بازگرداند.

حتما بخوانید  چه چیزهایی سلامت کبد را به خطر می اندازد

باید توجه داشت در صورتی که شدت گرمازدگی زیاد باشد ممکن است فرد وارد مرحله شوک شود که در آن هنگام انجام اقدامات سرم درمانی برای جبران آب و املاح معدنی از دست رفته بدن ضروری است.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای نیز برای روزهای بسیار گروم مناسب نیستند چراکه این نوشیدنی‌ها ادرارآور هستند و سبب از دست دادن آب بدن می‌شوند و توصیه می‌کنیم آن‌هایی که عادت به خوردن چای دارند نهایتاً چای کمرنگ بنوشند.

منبع: طبیب من

هشدارهای سلامتی

نوشابه در روزهای گرم تابستانی بیشتر ضرر دارد