///چرا طرح ادغام کودکان با نیازهای ویژه در مدارس عادی ایران اجرا نمی‌شود؟

چرا طرح ادغام کودکان با نیازهای ویژه در مدارس عادی ایران اجرا نمی‌شود؟

یاداشت دکتر کتایون خوشابی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان:

حدود حداقل 50 سال است که طرح ادغام کودکان با نیازهای ویژه در مدارس کودکان عادی در کشورهای دنیا در حال اجراست. بر اساس این طرح کودکان با نیازهای خاص می‌توانند در کنار سایر هم سن و سالان خود به مدارس عادی بروند و با در اختیار داشتن مربیان سایه و ساعات ویژه آموزش درس بخوانند.

این نوع ادغام تحصیلی هم برای کودکان با نیازهای خاص هم برای کودکان عادی امتیازاتی به همراه دارد که مهمترین آن عادی‌سازی کودکان با نیازهای خاص در جامعه و تقویت مهارت همدلی است. کودکان خاص با هر مشکل و معلولیتی، چه ذهنی و چه جسمی می‌توانند در شرایط عادی جامعه با هم سالان خود ادغام شوند و در این میان کودکان عادی می‌آموزند در کنار خود کودکان و هم سالانی را داشته باشند که تفاوت‌هایی با آنها دارند و این تفاوت‌ها ملاک تبعیض رفتاری از جانب هیچ کس نیست. یکی دیگر از امتیازات، افزایش اطلاعات کودکان عادی است.

در بسیاری از کشورها کودکان، در مقایسه با کودکان کشور ما اطلاعات بیشتری در مورد اختلالاتی نظیر بیش فعالی، اوتیسم، کم توانی ذهنی و … دارند زیرا بچه‌ها در مسیر آموزش و رشد مکلف شده‌اند اطلاعاتی در مورد کودکان با نیازهای خاص کسب کنند در حالی که در کشور ما این اطلاعات حتی به خود کودکان مبتلا به بیش فعالی داده نمی‌شود و والدین سعی می‌کنند اطلاعات مربوط به دارو را برای درمان بیش فعالی از کودکان خود مخفی کنند. کسب مهارت‌های ارتباطی از کودکان عادی امتیاز دیگری است که ادغام برای کودکان با ویژگی‌های خاص دارد. کودکان خاص می‌توانند از کودکان عادی مهارت‌های اجتماعی و بیانی را بیاموزند و رفتارهای مثبت خود را تقویت کنند.

اما چرا این طرح در ایران پیاده نمی‌شود؟

طبیعی است که مسئله ادغام کودکان با نیازهای ویژه، بودجه بیشتری را به دولت تحمیل می‌کند. بسیاری از مواقع نیز توجیه نظام آموزشی در نپذیرفتن مربی سایه کودکان خاص در کنار سایر مربیان، بی‌انظباتی است که شاید در کلاس بروز کند اما در سراسر دنیا، در کلاس‌ها باز است. در کشور ما مربیان مهدها و مدارس گمان می‌کنند حضور مربی سایه باعث وابستگی بیشتر این کودکان خواهد شد اما این تلقی درست نیست. هدف سیستم درمانی وابسته کردن کودک به مربی سایه نیست. بلکه مربی سایه پشتیبانی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودک است.

منبع: سلامانه

اخبار اجتماعی

ثبت ديدگاه