ماشین های خودران به تایرهای کروی مجهز می شوند

ماشین های خودران به تایرهای کروی مجهز می شوند

تمام تایرها گرد هستند؟! بله اما فقط وقتی که به آنها از کنار نگاه کنید. از جلو یا بالا آنها را به شکل مستطیل خواهید دید. به همین دلیل است که آنها تنها در دو جهت گردش میکنند. تصور کنید اگر تایر ها به شکل کروی بودند چگونه بود؟ امکان پارک کردن به بغل با کمترین فضای ممکن، تعویض خطوط بدون انحراف از مسیر، و دور زدن در جا بدون تغییر مکان.

زمانی که در فیلم من ربات هستم در سال 2004 ویل اسمیت پشت فرمان آئودی RSQ با چرخ های کروی نشست کسی توجهی به آن تایر های کروی نداشت. برای همه استفاده از چنین تایر هایی فقط یک داستان علمی تخیلی بود. اما گودیر نمونه های موفق تولید شده از تایر های کروی خود به نام عقاب 360 را به نمایشگاه ژنو آورده بود. آیا تایرها ی کروی شکل در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند؟

ماشین های خودران به تایرهای کروی مجهز می شوند

گودیر می گوید: به دلیل اینکه جایی برای قرار دادن دریچه و شیر برای باد کردن تایر وجود ندارد و دستیابی به آن هم مشکل خواهد بود، بنابراین تایرها بدون هوا ساخته شده اند. یک نوع کف خاص-نوع ترکیب این کف هنوز از سوی سازنده مشخص نشده است-در درون تایر امکان شکست و شکل گیری مناسب تایر در سطوح مختلف برای ایجاد سطح تماس مناسب را به آن میدهد. در مرکز این کره یک قطعه سخت گرافیتی وجود دارد که محفظه ایی به دور تعدادی آهنربای دایمی پرقدرت به شکل هنرمندانه ایی ساخته اند. این آهنر باها برای شناور ساختن بدنه بر روی تایر ها استفاده می شود. همچنین آنها برای ایجاد شتاب، ترمز گیری، و چرخیدن به اطراف با استفاده از اثر الکترو مغناطیسی قدرتمندی که توسط سیم پیچی هایی که در زیر محفظه تایر ها قرار گرفته اند، به کار می روند. امکان رانندگی بدون اصطکاک از دیگر مزایای این سیستم است.

حتما بخوانید  همکاری مرسدس بنز و بوش روی اتومبیل های خودران

ماشین های خودران به تایرهای کروی مجهز می شوند

اما گودیر معترف است که تلاش بسیار کمی را برای وادار کردن سازندگان خودرو در به کارگیری سیستم چرخ و تایر خود به کار برده است، مانند آن چه که در آئودی RSQ نشان داده شد، اتومبیل می بایست کاملا به صورت خودکار رانده شود تا سختی کنترل خودرویی که چرخ هایش امکان دوران به تمام جهات را دارد برطرف گردد. در سال 2012 دانشگاه سن خوزه موفق به ساخت یک موتور سیکلت شد که با داشتن تایر های کروی می توانست تا 16 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. اما تایر های این موتورسیکلت توسط تعدادی غلطک که با تایر ها در تماس بودند به حرکت در می آمد. این غلطک ها نیز از طریق موتور های الکتریکی کوچکی به چرخش در می آمدند.

با مشورت با مدیر بخش الکتریکی جنرال موتورز “تیم گرو” نتایج جالبی بدست آمد. در کمال تعجب وی پیش بینی کرد هیچ مانع تکنولوژیک در این راه وجود ندارد. شما میتوانید بدنه ماشین را بوسیله نیروی الکترومغناطیس شناور نگاه دارید. همچنین شما میتوانید همزمان در حالی که به چرخ ها شتاب می دهید جهت آن را نیز عوض کنید. حتی اگر سیم پیچ ها کاملا به دور روتور محیط نباشند. اما نیروی بسیار زیادی مورد نیاز خواهد بود. شما میتوانید نیروی ترمز را هم در این حالت اعمال کنید اما برای ایجاد نیرویی که بتوانند اتومبیل را متوقف کند نیاز به یک مقاومت یا خازن بسیار قدرتمند است که انرژی اضافی زیادی را که باتری امکان تولید آن را ندارد، بوجود آورد.

ماشین های خودران به تایرهای کروی مجهز می شوند

این ایده را با یکی دیگر از مهندسین خبره در میان گذاشتیم. نتیجه به این شکل حاصل شد که بهتر است برای سیستم تعلیق و دفع ضربات و همچنین حرکت بدنه از ابزارهای مکانیکی در بالای سیستم مغناطیسی شناور استفاده شود که در این حالت لازم است فاصله کم و ثابت آن با تایر ها حفظ شود. همچنین در هنگام پارک نیاز به حائل هایی است تا بتواند بدنه را نگاه دارد زمانی که اتومبیل خاموش و نیروی مغناطیسی از دسترس خارج می شود.

حتما بخوانید  مقایسه مزدا 3 و هیوندا آوانته-کدام ماشین بهتر است؟

آنچه که هر دو مهندس نمی توانستند تجسم کنند آن بود که یک چنین طرح پیچیده ایی نمی تواند بهره وری یا بازده بیشتری از آنچه که اکنون سیستم های مکانیکی در خودرو ها ایجاد میکنند بوجود بی آورد. برخی از انواع چرخ های کوچک که امکان هدایت را بوسیله موتور های الکتریکی کوچک ایجاد میکنند می توانند جایگزین این طرح باشند. چرا که قدرت مانوری به اندازه ی همین سیستم دارند.

علی رغم اینکه برای دیدن تایر های کروی نمی توانم نفسم را حبس کنم اما امکانات دیگری که در معرفی تایرهای عقاب 360 گودیر نشان داده شد فکرم را مشغول خود ساخته است: حسگر هایی که میتوانند میزان عاج های تایر و سایش آنها را و همچین میزان لغزنده بودن جاده را به راننده گزارش دهند. سیستم خودکار ایجاد عاج تایر که مانند که پرینتر سه بعدی عمل میکند، که همچون یک اسفنج طبیعی سطح تایر را با توجه خشک و یا خیس بودن جاده سفت و یا نرم میکند. اما وقتی در زمان حال صحبت می کنیم به نظر می رسد این توپ های بستکبال بدون هوا راه درازی را برای نصب زیر ماشین ها داشته باشند.

ترجمه : ب.دلاوری

منبع: motortrend

خودرو