مواد معدنی ضروری بدن برای افزایش انرژی

افزایش انرژی با ویتامین B کمپلکس+غذاهایی که باعث افزایش انرژی می شوند

مواد معدنی انرژی زا مانند: منیزیم، روی و آهن نقش اساسی در تنظیم فعالیت های بدن ایفا می کنند. این مواد، در تشکیل کلیه ی بافت ها و اجسام سیال و تحریک دستگاه ایمنی بدن موثر هستند.

منیزیم، ماده ای نیرو بخش

مصرف زیاد منیزیم، سطح انرژی را بالا می برد و کمبود آن موجب خستگی و زود رنجی می شود. در جذب کلسیم به بدن کمک می کند. برای شکل گیری استخوان و دندان مهم است و همچنین موجب کنترل فشار خون می شود. برای مصرف کافی مواد معدنی، انتخاب های متعددی از غذاهای سرشار از منیزیم دارید مه عبارتند از: محصولات لبنی، ماهی، گوشت، سبزیجات، سیب، زردآلو، آووکادو، موز، حبوبات، آجیل، سبزیجات سبز و نارگیل.

روی، فعال کننده

به دلیل اهمیت خاصی که برای رشد بافت ماهیچه ای، حفظ سلامت و فعالت دستگاه ایمنی وجود دارد، اغلب روی با ویتامین C مصرف می شود تا با سرماخوردگی، گلودرد و آنفلانزا مبارزه کند. همچنین برای مشکلات پوستی، ازقبیل جوش صورت و پوست (غرور جوانی) موثر است و باعث شادابی و سلامت موها، پوست و ناخن ها می شود. برای تامین روی لازم، سعی کنید گوشت ماکیان، ماهی، آجیل، تخم مرغ، غلات، انواع حبوبات و مخمر آبجو به میزانکافی مصرف کنید.

آهن، انرژی زیا

آهن برای تولید سلول های قرمز خون و حفظ سطح انرژی، مهم و ضروری است. نشانه های کمبود آهن عبارتند از: خستگی، ضعف عضلانی، ضعف اعصاب، و کوتاهی تنفس. بنابراین در برنامه ی غذایی خود، جگر گوشت، زرده تخم مرغ، سبزیجات دارای برگ سبز، بنشن و آجیل را بگنجانید. نوشیدن آب پرتقال همراه با یک وعده کامل غذای گیاهی، به جذب آهن در بدن کمک می کند.

حتما بخوانید  تخم مرغ چه رنگی بهتر است؟ قهوه‌ای یا سفید

توجه:

قبل از خوردن هر یک از مواد غذایی حاوی آهن، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا مصرف آهن به میزان زیاد، مضر است. دوز بیشتر از 600 میلیگرم برای بچه ها کشنده است.

منبع : کتاب تریسی کلی

مترجم: لیلی بهنام

نگارنده : م.جعفری

تغذیه و سلامت