////چه بخوریم تا پر انرژی باشیم؟-روش های طبیعی برای افزایش انرژی بدن

چه بخوریم تا پر انرژی باشیم؟-روش های طبیعی برای افزایش انرژی بدن

نگارنده: م. جعفری

منبع: کتاب تریسی کلی مترجم لیلی بهنام

ویتامین C ویتامین حیاتی

vitamin c

این ویتامین انرژی زا، برای حفظ سلامت دستگاه ایمنی بدن ضروری است. ویتامین C به جذب آهن از سبزیجات و هم چنین مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می کند.

اسید اسکوربیک (ویتامین C) به رشد بافت ها کمک می کند، شفادهنده ی زخم ها است و از لخته شدن خون و گرفتگی جلوگیری می کند. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است، که مانند ویتامین A و E به کاهش تاثیرات آلودگی روی بدن کمک می کند. کمبود ویتامین C می تواند منجر به حفظ آب بدن، کمبود انرژی، ضعف دستگاه هاذمه، سرماخوردگی و عفونت ریه شود.

برخی منابع غذایی حاوی ویتامین C عبارتند از : انواع توت ها، مرکبات، سبزیجات با برگ سبز، خربزه، هندوانه و فلفل.

نکاتی در مورد پخت

اجزای تشکیل دهنده ی ویتامین C ناپابدار است و به آسانی با حرارت تخریب می شود. پس سعی کنید خوراک خود را به مقدار کافی از میوه و سبزیجات تازه و خام انتخاب کنید. بهترین کار این است که فرآورده های حیوانی را بخرید و آن ها را اندکی پیش از خوردن کنسرو کنید، تا مقدار زیادی از محتوای ویتامین تا جایی که امکان دارد، حفظ شود. همیشه یک کاسه میوه برای افزایش سریع انرژی بین وعده های غذایی، آماده نگه دارید.

توضیح بیشتر

به عنوان مکمل، اگر ویتامین C همراه با ریبوفلاونوییدها، کلسیم و منیزیم (که به جذب کلسیم کمک می کند) مصرف شود، موثرتر است. RDA تنها 60 میلی گرم است، اما بسیاری از پزشکان، مقدار بیشتری برای حفاظت از بیماران بالغ در مناطق ساحلی (حدود 200 تا 500 میلی گرم) توصیه کرده اند. اگر شما نیز احساس می کنید، که به مقدار ویتامین C بیشتری احتیاج دارید، قبل از مصرف مقدار بیشتر، با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین E، ویتامین جوان کننده

vitamin E

ویتامین E به عنوان یک ماده حیاتی و قابل حل در چربی، به فزایش و دوام نیروی حیاتی کمک می کند. این ویتامین نه تنها قدرت باروری را بالا می برد، بلکه به همان اندازه نیز همچون چاشنی در رابطه جنسی موثر است.

روغن ویتامین E را  می توان به عنوان تسکین دهنده و درمان موضعی برای اگزما، تاول های تب خالی و زخم های پوستی استفاده کرد. کمبود ویتامین E، خیلی رایج نیست، اما نشانه هایی مثل خستگی ، پیری زودرس، التهاب وریدی(واریس)، پیچ خوردن سیاه رگ ها و زخم هایی که به آرامی التیام نمی یابند را شامل می شود.

از چه راهی ویتامین E به دست آوریم؟

ویتامین E در بسیاری از انواع مواد غذایی از جمله آجیل، دانه های گل آفتابگردان و کدوتنبل، سبزیجات، اسفناج،غلات، روغن جوانه گندم، مارچوبه، آووکادو(میوه شبیه انبه)،فوجی،گوشت گاو غذاهای مرکب ازجانوران دریایی (مثل خرچنگ و غیره)، سیب، هویج و کرفس یافت می شود.

ویتامین E به عنوان یک غذای مکمل در بهترین روش با دیگر آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، بتاکاروتن (ویتامین A) و سلنیم- که یک عنصر مهم در حفظ سلامت دستگاه ایمنی و افزایش کارآیایی ذهن است- مصرف می شود. میزان مطلوب RDA برای خانوم ها 8 میلی گرم و برای آقایان 10 میلی گرم است.

منبع : سایت فوجی fooji.ir

ثبت ديدگاه