چه غذاهایی برای قلب مفید و مضراند؟-غذاهای مفید برای بیماران قلبی

قلب سالم – غذا

سلامت

چه غذاهایی برای حفظ سلامت قلب مفید هستند؟ قلب سالم – غذا

– میوه‌ها و سبزی‌ها: این گروه از مواد غذایی منبع غنی از فیبر خوراکی هستند که به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می‌کنند. برای حفظ سلامت قلب از سبزیجات رنگی نظیر هویج، گوجه‌فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، توت‌ها و پرتقال استفاده کنید که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

– غلات سبوس‌دار نیز برای قلب مفیدند.

– انواع بنشن‌ شامل لوبیا، عدس و لوبیا چیتی منابع غنی از فیبر محلول در آب هستند و به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند.

– دانه کتان نیز به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا – 3 و فیبر خوراکی برای سلامت قلب سودمند است.

– برای سلامت قلب و عروق مصرف دانه‌ها و مغزها شامل بادام، تخمه کدو، تخمه آفتاب گردان و گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا – 3 هستند توصیه می‌شود. این خوردنی همچنین به افزایش سطح کلسترول خوب در بدن کمک می‌کنند.

– مصرف فرآورده‌های لبنی کم چرب شامل ماست و شیر کم چرب که منبع عالی از کلسیم هستند و به کاهش چربی بدن کمک می‌کنند برای حفظ سلامت قلب توصیه می‌شود.

– ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و ماهی آزاد نیز منابع مفید کلسترول خوب هستند.

– سویا و فرآورده‌های آن نیز حاوی ترکیباتی موسوم به ایزوفلامون‌ها هستند که از بسته شدن عروق خونی جلوگیری کرده و سطح کلسترول مفید را در بدن بالا می‌برند.

– چای سبز نیز در کاهش سطح کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب در بدن موثر است.

حتما بخوانید  پیشگیری از بیماری های قلبی

علاوه بر توصیه‌های تغذیه‌ای فوق برای حفظ سلامت قلب و عروق فعالیت بدنی را هرگز از زندگی خود حذف نکنید. 30 تا 45 دقیقه فعالیت بدنی متعادل در روز در افزایش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش وزن تاثیر چشمگیری دارد.

چه غذاهایی برای حفظ سلامت قلب مضر هستند؟قلب سالم – غذا

– برای پیشگیری از امراض قلبی تمام غلات سفید و تصفیه شده مثل پاستا و نان سفید را باید به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده و غلات سبوس‌دار را جایگزین آن کنید.

– اسیدهای چرب اشباع شده نیز به نوبه خود دشمن قلب و عروق هستند از این رو توصیه می‌شود که از مصرف محصولات لبنی پرچرب و خامه‌ای و خوردنی‌های چرب که باعث افزایش سطح کلسترول بد در بدن می‌شوند، پرهیز کنید.

– مواد غذایی بسته‌بندی شده و فرآوری شده مانند چیپس و کیک نیز حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده و چربی‌های ترانس هستند که به شدت برای قلب و عروق مضر هستند.

– از مصرف گوشت چرب و غذاهای سرخ کرده نیز اجتناب کنید که تهدید جدی برای قلب و عروق هستند.

– سیگار نیز از عوامل مهم و اصلی گرفتگی و سفت شدن عروق حیاتی بدن است که مصرف آن منجر به حمله قلبی می‌شود.

با قلب خود مهربان باشید…

منبع: fooji.ir