کاربردهای ماساژ با هدف توانبخشی:

گردآورنده: fooji.ir

کاربردهای ماساژ با هدف توانبخشی در جهت کاهش درد,تورم و گرفتگی عضلانی,افزایش گردش خون و لنف ها,دادن شکل طبیعی به بافت جوشگاهی,از بین بردن چسبندگی ها,کمک برای به تحرک در اوردن زودتر.کاهش تنش عضله,کاهش اضطراب عمومی واسترس روانی است.از انجایی که هر ورزشکار و هر اسیبی شرایط خاص خود را دارد قاعده خاصی برای استفاده از ماساژ در زمینه اسیب های شدیدتر وجود ندارد.

در اینجا دوازده نمونه از کاربردهای ماساژ درمانی- ترمیمی و توانبخشی شرح داده می شود.این نمونه ها دامنه ای از مشکلات نسبتا کوچک مانند کاهش انعطاف پذیری و تنش عضله,کوفتگی عضلانی پس از تمرین و تورم تا عارضه های نسبتا جدی مانند التهاب تاندونی تحت بالینی,کشیدگی و پیچ خوردگی های مختصر,فشارهای عاطفی و هیجانی و نیز ناراحتی های جدی تر مانند عارضه تنیس باز,درد جلوی ساق پا,التهاب فاشیا کف پا و بازگشت به حالت اولیه پس از جراحی را در بر می گیرد.
کاهش انعطاف پذیری و تنش عضلانی:
تنش عضلانی غیر طبیعی شدن بافت های همبندباعث کاهش انعطاف پذیری می شود.عوامل مرتبط,با محدودیت دامنه حرکتی که می تواند با ماساژ ورزشی به درمان ان پرداخت شامل موارد زیر است.
* کوتاه شدن تاندونی- عضلانی حاصل از کم تحرکی
* تنش مزمن عضلانی حاصل از فعالیت بیش از حد.
* بی تحرکی ارادی و غیر ارادی حاصل از درد در عضلات و مفاصل
* ضخیم شدن نیام در اطراف عضله یا گروهی از عضلات.
* چسبندگی نیامی.
* بافت جوشگاهی اضافی یا بافت زخم در سطحی که حرکت را محدود می کند.
* تورم یا وجود مایع بیش از حد در اطراف مفصل.
* فشار هیجانی و اضطراب
* تحریک بیش از حد

کوفتگی عضلانی پس از تمرین:

دو نوع گرفتگی عضلانی پس از تمرین عبارت است از: کوفتگی تاخیری ودرد حاد عضلانی.
تصور می شود درد حاد عضلانی با عارضه کم خونی که بر اثر تمرین شدید در مدت زمان کوتاهی به وجود می اید ارتباط داشته باشد.این نوع درد هنگامی که گردش خون در ناحیه افزایش می یابد کاهش پیدا می کند در حالی که کوفتگی تاخیری 2-3 روز پس از تمرین قدرتی افزایش می یابد و 24-48 ساعت پس از تمرین به اوج شدت خود می رسد و بعد از ان در طی 5-7 روز پس از تمرین به ارامی کاهش می یابد و از بین می رود.
پنج نظریه متفاوت درباره کوفتگی تاخیری عضلانی وجود دارد این موارد عبارت است از:1- گرفتگی تونیک عضلانی.2- پارگی کوچک بافت.3- اسیب به بافت همبند.4 – تجمع مواد زاید در بافت ها.5- تورم خفیف.
هر یکی از این عوارض یا ترکیبی از انها می تواند باعث درجات متفاوتی از کوفتگی و خستگی پس از تمرین شود.ماساژ درمانی ماثر برای هر نوع کوفتگی عضلانی است.زیرا یکی از تاثیرات اولیه انها افزایش گردش خون مایع لنفاوی است.گردش خون افزایش یافته باعث فراهم کردن مواد غذایی مورد نیاز. سلولی,تحت تاثیر قرار دادن فرایند سوخت وساز,کاهش تورم وتسریع ترمیم بافت های اسیب دیده می شود.

ماساژ دایره ای ماثر شامل ترکیبی از روش های سراندن,فشردن,فشردن به حالت جنبشی و ورز دادن است.هنگام دادن ماساژ ابتدا فشار وارده روی عضلات دچار کوفتگی باید ملایم باشد وسپس به تدریج افزایش یابد به گونه ای که گردش خون توسعه پیدا کند و درد کاهش یابد.برای توسعه و افزایش روند ترمیم و بهبود ناحیه اسیب دیده می توان روش های به تحرک در اوردن مفصل و کشش را نیز به برنامه افزود.