1000 کیلومتر رانندگی بدون وقفه با باتری های جدید ماشین های برقی

1000 کیلومتر رانندگی بدون وقفه با باتری های جدید ماشین های برقی

یکی از موانع در عمومیت یافتن ماشین های برقی اضطراب از تمام شدن باتری آنهاست. با متوسط 100 کیلومتر مسافت پیمایش، خودرو های برقی نمیتوانند در مقابل ماشین های معمولی حرفی برای گفتن داشته باشند. خصوصا وقتی که شما نیاز به چراغ ها، برف پاکن، و یا سیستم تهویه داشته باشید. برای افزایش شانس خودرو های برقی هم اکنون موسسه فران هوفر در حال طراحی باتری های جدید است که می تواند مسافت پیمایش خودروهای برقی را تا 1000 کیلومتر افزایش دهد.

ماشین های برقی از تعداد زیادی باتری که در کنار هم قرار گرفته استفاده میکنند. این باتری های از تعداد صد ها و یا حتی هزاران سلول تشکیل شده اند که در کنار هم بسته بندی و با سیم به هم متصا شده اند. این سلول های جداگانه نیاز به پوسته، ترمینال، سیم پیچی، کابل و سیستم های کنترلی دارد. مجموع همه ی اینها بیش از 50 درصد فضای یک بسته باتری را اشغال می کنند. همچنین این اتصالات الکتریکی باعث ایجاد مقاومت الکتریکی شده که شیره جریان را می کشد.

موسسه فران هوفر با همکاری تعداد دیگری از شرکت ها ی فعال در زمینه ی مهندسی خودرو، در حال کار بر روی نوع جدیدی از باتری ها هستند که تجهیزات جانبی باتری ها را کاهش داده و طراحی بسیار ساده تری دارند. این باتری ها فضای کمتری اشغال می کنند که می توان از فضای اضافی ایجاد شد برای استفاده از باتری های بیشتر سود برد.

حتما بخوانید  بی‌کیفیت‌ترین خودروهای ایران کدام هستند؟

شرکت امبات یکی از همکاران در این پروژه بر روی سلول ها سوختی کار میکند. این سلول ها با ترکیب اکسیژن با یک گاز مثل هیدروژن و یا متان بر روی یک غشاء نفوذ پذیر به تولید الکتریسته می پردازند. در این سلولها یک قطعه مهم وجود دارد که به جمع آوری الکتریسیته می پردازد. این قطعه صفحه دو قطبی نام دارد. یک صفحه مانند کاتد و صفحه دیگر مانند آند عمل میکند.

1000 کیلومتر رانندگی بدون وقفه با باتری های جدید ماشین های برقی

فران هوفر قصد استفاده از این ایده را بر روی باتری های الکتریکی دارد. تا با استفاده از این صفحات دو قطبی سلول ها را به هم متصل کند. این صفحات جای پوسته و سیم پیچی ها را می گیرند. این کار نه تنها فضای زیادی را کاهش میدهد بلکه مقاومت الکتریکی را نیز به شدت کم کرده و باعث می شود الکتریسیته بیشتری با سرعت بالا در دسترس باشد.

باتری های ساخت فران هوفر از صفحات دو قطبی در دو طرف باتری ها استفاده میکنند. صفحات از نوار ها فلزی ساخته می شوند که بوسیله پوششی از پودر سرامیک و پلیمر و مواد هادی جریان الکتریکی پوشانده می شوند. سرامیک به عنوان ذخیره کننده انرژی در این باتری ها مورد استفاده قرلر می گیرد. با قرار گیری نوار فلزی در یک سمت به عنوان کاتد و آند و ترکییات دیگر در آن، ساخت این باتری ها با آسانی بیشتری انجام می گیرد و طول عمر بالایی را بریا آنها را تضمین می کند.

نتیجه این خواهد بود که ماشین های برقی می توانند باتری ها بزرگتری را حمل کنند که فضای زیادی نیاز ندارند و وزنشان هم زیاد نشده است. که این امکان را فراهم میکند که مسافت 1000 کیلومتر را با آن طی کنند.

حتما بخوانید  ویدیو رقابت پورشه ماکان GTS با جگوار F-pace S بر روی برف!

با اضافه شدن ایمبات به پروژه در کنار دیگر همکاران به آزمایشگاه فران هوفر تا سال 2020 این باتری ها ساخته و روی خودرو ها قرار خواهند گرفت.

ترجمه: ب.دلاوری

منبع: Newatlas

خودرو