5 ترفند برای باهوش شدن و تقویت هوش

5 ترفند برای باهوش شدن و تقویت هوش

باور به اینکه میتوانید باهوش ترشوید باعث می شود باهوش تر شوید، در اینجا به دنبال معرفی راههایی برای افزایش هوش شما هستیم و چند پیشنهاد ساده برای شما داریم.

هوش ثابت و غیر قابل تغییر نیست ! بنا به این باور هوش قابلیت تغییر و انعطاف پذیری دارد. این امر در مورد افرادی که تفکرات کلیشه ایی در مورد هوش خود دارند بیشتر صدق  می کند.

آیا میشود با هوش تر شد ؟ آیا عده ایی از مردم یا قومییت ها و نژادها باهوش تر از دسته دیگر هستند؟

در رابطه با بهره هوشی تفکرات غالبی و کلیشه ایی زیادی وجود دارد، خیلی از نژادها، قومیت ها و کشورها بر این باورند که از بهره هوشی بالایی برخوردارند و از سایرین باهوش تر هستند به اعتقاد روانشناسان این موضوع استناد علمی ندارد و جز تفکرات غیر واقعی است.

متخصصین روانشناسی بر این باورند برای بهبود عملکرد مغز و تقویت بهره هوشی پیشنهادات بسیار راحتی وجود دارد که کمک به افزایش بهره هوشی می کند.

مطالعه کنید

دانشجوی زندگی باشید! انسان تک بعدی نیست و فقط به چند بعد سلامت ، ثروت و شادی خلاصه نمیشود. برای بالا بردن هوش کلامی باید در مورد مسایل گوناگون مطالعه کرد و دایره لغات را گسترش داد. مطالعه در مورد تاریخ ، روانشناسی ، علوم زیستی ، علوم طبیعی ، هنر ، زبان ، ریاضی و موسیقی کمک به گسترش تفکر می کند.

به تفکر خود شخصیت و عمق دهید و حداقل در هفته یک کتاب بخوانید.

حتما بخوانید  چگونه بفهمیم استرس ما بیش از اندازه است؟

ذهن خود را به چالش بکشید.

انواع بازیهای ذهنی و فکری میتواند باعث تقویت هوش سیال ، بهبود عملکرد حافظه و افزایش قدرت تمرکز میشود. اگر تنها برای مدتی این کار را تکرار کنید به زودی نتیجه ان را می بینید. سودوکو ، حل جدول ، حل معما از بهترین گزینه های بازی های تمرینی ذهن است.

موسیقی یادبگیرید ، بنوازید و گوش دهید.

یادگیری سازهای مختلف میتواند به هماهنگی بدنی شما کمک کند و هوش عملی شما را بالا ببرد. اینکار علاوه بر تقویت هوش عملی می تواند به هوش انتزاعی شما نیز کمک کند . هم چنین موسیقی در هر سبکی کمک به افزایش هوش شنیداری شما میکند.

اگر هنگام کار وفعالیت روزانه خود به موسیقی گوش دهید کمک بسیار زیادی به تقویت تمرکز شما و هوش شنیداری تان میکند.

یادداشت کنید

هر چقدر میتوانید یاداشت کنید! برای شروع می توانید با یاددتشت روزانه خاطرات خود شروع کنید. می توانید هر مطلب ساده ایی را به جای ذخیره در تلفن همراه در دفتر یادداشت بنویسید.

سعی کنید با دست مخالف یادداشت کنید و نیمکره غالب مغز را به چالش بکشید و از نیمکره مخالف مغز نیز بیشتر کمک بگیرید.

تعاملات اجتماعی و میانفردی خود را بیشتر کنید

ارتباطات اجتماعی و تعامل میانفردی بیشترین کمک را به افزایش هوش اجتماعی شما میکند، و در عین حال باعث پرورش هوش کلامی و شنیداری هم میشود.

تعاملات اجتماعی میتواند منجر به احساس تعلق ، همدلی و شادی شود .

ملیکه السادات عقیلی – کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

منبع سلامت نیوز

روانشناسی و سلامت