7 روش موثر برای رفع بی خوابی – از بالش تان کمک بگیرید!

7 روش موثر برای رفع بی خوابی - از بالش تان کمک بگیرید!

یک خواب خوب برای آغاز یک روز پرانرژی امری ضروری است. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید و یا خوابتان آرام نیست، این مطلب را از دست ندهید.

یکی از بخش های آرامبخش زندگی خواب است که جز نیاز های اساسی انسان ها به شمار می آید. عوارض بی خوابی و کم خوابی تهدید کننده سلامتی غیرقابل انکار است. مطالعات نشان داده اند که کم خوابی به میزان قابل توجهی به سلامتی، کارایی و سیستم ایمنی بدنتان آسیب می رساند.

براساس داده های “بنیاد ملی خواب آمریکا”، هر انسان به 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارد و اگر خواب کافی نداشته باشد دچار مشکلاتی از قبیل سردرد، میگرن، استرس و افسردگی می شود.

هر فرد حداقل یک بار در زندگی خود بی خوابی را تجربه کرده است و گاهی بی خوابی برایش به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. معمولا افراد برای رفع این مشکل بلافاصله اقدام به خوردن داروهای شیمیایی می کنند که ممکن است برای یک مدت کوتاهی خواب مناسب داشته باشند اما تاثیرات این داروها همیشگی نیست و نمی توانید همیشه برای داشتن خواب مناسب از آن ها مصرف کنید.

در این مطلب قصد داریم به معرفی درمان های طبیعی برای داشتن خواب آرام و خوش بپردازیم.

رابطه خوردن کاهوی وحشی و خوابی آرام

اگر از درد های مفصلی، ماهیچه، سردرد و اضطراب رنج می برید به طور یقین نمی توانید خوابی آرام و راحتی داشته باشید. به جای خوردن دار های شیمیایی برای تسکین این دردها، توصیه می شود که از خوردن کاهوی وحشی غافل نشوید. کاهوی وحشی در کاهش اضطراب و بی قراری که در خواب شما اختلال ایجاد می کنند، بسیار موثر است. همچنین باعث کاهش بی قراری سندرم پاها می شود.

حتما بخوانید  واریس و کمردرد در کمین معلم ها - خانم معلم ها مراقب باشند

با رایحه درمانی یا آروماتراپی احساس آرامش کنید

لاوندر یا اسطوخودوس از گیاهان مفید و خوشبو است که در سلامتی بدن معجزه می کند. این گیاه خواص دارویی بیشماری در طب سنتی دارد. اسطوخودوس علاوه بر تقویت عملکرد دستگاه عصبی، باعث درمان بی خوابی می شود. رایحه بی نظیر این گیاه شما را آرام می کند. اگر می خواهید خوابی راحت داشته باشید می توانید از اسپری این گیاه استفاده کنید. هر شب قبل از خواب روی بالشتتان را با این گیاه اسپری کنید.

برای تسکین بی خوابی از این خواب آور طبیعی غافل نشوید

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که از طریق بدن ترشح می شود. این هورمون وظایف متعددی دارد و در واقع یک پادزهر طبیعی محسوب می شود. ملاتونین باعث کنترل خواب می شود بنابراین یک داروی خواب آور طبیعی عالی محسوب می شود. اگرچه برخی متخصصین دوز بالای این مکمل را تجویز می کنند اما مطالعات نشان می دهد که دوز پایین تر، تاثیر بیشتری دارد. ملاتونین تنها تنظیم کننده خواب و بیداری نیست، بلکه مشکلاتی از قبیل ناباروری و افسردگی را هم در پی دارد پس فقط 0.3 تا 0.5 میلی گرم قبل از خواب مصرف کنید.

رفع بی خوابی با نرمش های آرامبخش

اگر خسته هستید اما خوابتان نمی برد پیشنهاد می شود با چند حرکت ساده، خوابی آرام را برای خودتان رقم بزنید. یوگا حرکاتی دارد که باعث کاهش استرس، درد، عضله سازی، کشیده کردن بدن و آرام کردن ذهن می شود. برای خوابی راحت می توانید قبل از خواب به مدت 5 تا 10 دقیقه چشمان خود را ببندید و به هیچ چیز فکر نکنید؛ در واقع ذهن خود را خالی کنید.

حتما بخوانید  پیشگیری از بیماری های قلبی

خوابی عمیق را با این دمنوش تجربه کنید

دمنوش های زیادی در بازار موجود هستند که هر کدام خواص خاص خود را دارند. چای سبز دمنوشی است که در کاهش استرس و رفع بی خوابی و بهبود تمرکز و حافظه هوشیاری نقش موثری دارد. چای سبز حاوی آمینواسید ال تیانین است که چرخه خواب و بیداری شما را تنظیم می کند. سعی کنید قبل از خواب یک فنجان چای سبز میل کنید.

با این گیاه در عرض چند ثانیه به خواب می روید

سنبل الطیب از نظرطب قدیم ایران گرم و خشک است. این گیاه در کاهش استرس و رفع خستگی به شما کمک می کند. سنبل الطیب برای برطرف کردن دلهره، تشویش، نگرانی و بی خوابی بسیار مفید است. این گیاه مانند یک داروی انرژی زا عمل می کند. اگر چه به شما کمک می کند که خیلی زود به خوابی عمیق فرو روید اما طبق مطالعات صورت گرفته، تقریبا 10 درصد افرادی که از این گیاه مصرف می کنند انرژی مضاعف به آنها دست می دهد و نمی توانند بخوابند، بنابراین توصیه می شود که سنبل الطیب را در طول روز فقط 200 تا 800 میلی گرم قبل از خواب مصرف کنید.

با این دو ماده معدنی وضع خواب خود را بهبود ببخشید

کلسیم و منیزیم هر دو جز مواد معدنی هستند که باعث خواب مناسب می شوند و زمانی که باهم مصرف می شوند تاثیر بیشتری دارند. مصرف منیزیم از بروز مشکلات قلبی که با خوردن کلسیم به تنهایی به وجود می آید، جلوگیری می کند. این دو ماده معدنی در آرامش اعصاب و تنظیم خواب نقش موثری دارند. کلسیم خاصیت آرام بخشی بر بدن انسان دارد و کمبود آن باعث ناآرامی و ضعف شدید می‌شود، منیزیم خاصیت ترغیب کنندگی برای خواب دارد. مصرف 200 میلی گرم منیزیم با دوز پایین و 600 میلی گرم کلسیم هر شب باعث می شود خواب راحتی داشته باشید.

حتما بخوانید  تأثیر دخانیات در ابتلا به بیماری گوارشی - نشانه های هشدار دهنده بیماری التهاب روده

منبع: طبیب من به نقل از  Health

پزشکی و سلامت