کارشناسی ارشد آیرودینامیک+مهندسی هوافضا

مجموعه کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا

شامل معرفی رشته، سرفصل دروس و تعداد واحدهای درسی ، عنوان دانشگاه های پذیرنده ، سایر رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد ، عنوان رشته ها و گرایش های دکتری، مشاغل و بازار کار مرتبط و …

معرفی رشته :

مهندسی هوافضا مجموعه اي از علوم و توانائيهاي علمي در زمينه تحليل، طراحي و ساخت وسايل پرنده نظير هواپيماها، هليكوپترها، گلايدرها، و ماهواره هاست.

رشته مهندسی هوافضا یکی از رشته های راهبردی (استراتژیک) و مورد توجه در دنیا و نشانه توسعه و پیشرفت کشورهاست و از آنجا که در هر دو عرصه نظامی و علمی مورد توجه قرار دارد، بودجه های کلانی صرف توسعه آن می شود. از این رو از جایگاه ممتاز و رو به رشد در میان رشته های مهندسی برخوردار است.

مهندسی هوافضا از نظر واحدهای درسی شباهت زیادی به رشته مهندسی مکانیک دارد و در برخی دانشگاهها در دانشکده مکانیک ارایه می شود. به عبارتی مهندسی هوافضا از زیرشاخه های مهندسی مکانیک سیالات است وکاربرد زمینه‌های مطالعاتی یکمهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود. برای مثال آئرودینامیک خودرو از برخی جهات شباهت زیادی به آئرودینامیک هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک، خودروهای کم مصرفتری می‌سازند.

رشته مهندسی هوافضا از نظر تحصیلی، جزو پیچیده ترین و سخت ترین رشته های مهندسی محسوب می شود. علاقه مندان ورود به رشته مهندسی هوافضا باید از ریاضیات قوی و همچنین آشنایی کامل با زیان انگلیسی برخوردار باشند. در ایران اکثر دانشگاه ها دروس اصلی رشته مهندسی هوافضا را در تمام مقاطع به زبان انگلیسی تدریس می نمایند و این یکی از سختی های این رشته می باشد.

مهندس هوافضا مسئول طراحی و ساخت ماشینهای غیر عادی، از هواپیماهای با وزن بیش از 250 تن گرفته تا فضاپیماهایی که قادر به طی مسافتهای طولانی با سرعتی بالاتر از 30000 کیلومتر در ساعت هستند، می باشد. مهندسین هوا فضایی که با هواپیما سر و کار دارند را مهندس هوانوردی و آنهایی را که اختصاصا با فضاپیما کار می کنند، مهندس فضانوردی گویند.

رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آئرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا، محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم پرنده می‌پردازد. مهندس هوافضا با گرایش آیرودینامیک جریان‌های پیچیده در اطراف جسم پرنده را تحلیل می‌کند و با بدست آوردن نیروهای آیرودینامیکی به‌بررسی پایداری و طراحی سازهٔ شناور در سیال – بیشتر هوای اطراف زمین که در ارتفاعات مختلف فاکتورهای متفاوت دارد، مورد بحث است – می‌پردازد. به جز تحلیل، همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های مهندس آیرودینامیک، طراحی بال ها و بدنه هایی با بیشترین کاربرد و کمترین هزینه است..

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل دروس) کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آئرودینامیک، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک، معرفی سایر گرایش های کارشناسی ارشد و دکترایمهندسی هوافضا (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی)، بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آئرودینامیک ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس عمومی : 6 واحد
دروس تخصصی اجباری و اختیاری : 18 واحد
سمینار : 2 واحد
پایان نامه : 6 واحد

دروس عمومی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
ریاضیات پیشرفته 13محاسبات عددی پیشرفته3
مکانیک محیط های پیوسته13
دروس تخصصی اجباری کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک
نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
آئرودینامیک مافوق صوت3آئرودینامیک مادون صوت3
تئوری لایه مرزی3مکانیک سیالات عددی13
آئرودینامیک پیشرفته3توربولانس3

دروس تخصصی اختیاری کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
تولید شبکه محاسباتی3جریان لزج3
مکانیک سیالات عددی23آئرودینامیک هلیکوپتر3
آئرودینامیک غیردائم3جریان های چندفازی3
آئرودینامیک ماوراء صوت3تئوری اغتشاشات3

دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94)

دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه تهران
دانشگاه امام حسین (ع)دانشگاه صنعتی شیراز
دانشگاه فردوسیدانشگاه شیراز
دانشگاه صنعتی امیرکبیردانشگاه صنعتی خواجه نصیر
دانشگاه صنعتی مالک اشتردانشگاه علم و صنعت
دانشگاه صنعتی شریفدانشگاه علوم و فنون شهید ستاری

دانشگاههای پذیرنده کارشناسی ارشد هوافضا گرایش آئرودینامیک که همزمان در مقطع دکترای این رشته نیز پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه دکترای 93)

دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه تهران
دانشگاه صنعتی امیرکبیردانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه فردوسیدانشگاه شیراز
دانشگاه صنعتی خواجه نصیردانشگاه صنعتی خواجه نصیر

سایر گرایشهای کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا (بر اساس دفترچه راهنمای کنکور ارشد 94) :

    • مهندسی هوافضا گرایش سوانح هوایی و صلاحیتهای پروازی
    • مهندسی هوافضا گرایش فضایی
    • مهندسی هوافضا گرایش ساز ه های هوایی
    • مهندسی هوافضا گرایش جلوبرندگی
    • مهندسی هوافضا گرایش دینامیک پرواز و کنترل

گرایشهای دکترای مهندسی هوافضا (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 93):

  • مهندسی هوافضا گرایش آئوردینامیک
  • مهندسی هوافضا گرایش جلوبرندگی
  • مهندسی هوافضا گرایش سازه های هوایی
  • مهندسی هوافضا گرایش مکانیک پرواز و کنترل ماهواره

بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آئرودینامیک :

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آئرودینامیک می توانند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی، موشکی و ماهواره، نیروگاهها، صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع خودروسازی، فرودگاه ها و شرکت های خصوصی مرتبط استخدام شوند.

در ادامه بازارکار و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آئرودینامیک در قالب  مشاغل مرتبط با این رشته معرفی شده اند. برای اطلاع از توضیحات کامل مربوط به هر شغل می توانید روی آنها کلیک کنید.

منبع سایت iranianpath.com
No votes yet.
Please wait...